Rallye Argentina!11. Listopadu 2008







Po více než stovce dnů průzkumu terénu je hotová trasa nového Dakaru. Její délka je 9500 km, do čehož patří 5650 km speciálních rychlostních zkoušek. Jen pro srovnání, je to ještě o pár set kilometrů více, než na kolik byl naplánován zrušený dakar 2008.



Závodníci i diváci zde najdou všechny nástrahy, které byly v Africe tak populární písečné duny, sypké písky, nekonečné pláně, hory. Předpokládaný příjezd do Buenos Aires dne 17. ledna si budou muset závodníci opravdu tvrdě odpracovat! Čekají na ně nekonečné pláně Patagonie, následuje poušť Atacama a průjezd kamenitými Andskými průsmyky. A to vše navíc v horkém podnebí, protože na jižné polokouli bude v lednu vrcholit léto a dá se počítat ještě vyššími teplotami než vloni v Africe. Však také ředitel soutěže Etienne Lavigne slibuje 100% Dakar!
Na start 3. ledna 2009 v Buenos Aires se postaví 530 týmů, z toho 230 motocyklů, 30 čtyřkolek, 188 aut a 82 kamionů. Mezi ně bude podle dosavadních informací patřit i osm českých závodníků na motocyklech (vlastně 7, Ivan Jakeš je Slovák startující v českém týmu).
KM Racing Team
Tento tým vyráží do Ameriky v následujícím složení
David Pabiška, KTM 690 Rally
Dušan Randýsek, KTM 690 Rally
Ivan Jakeš, KTM 690 Rally
Josef Macháček, quad Yamaha Raptor
Testování v Tunisu proběhlo úspěšně, kromě závodních strojů si tým vyzkoušel i speciálně upravené doprovodné vozy Toyota Hilux, které budou plnit funkci technické asistence při doprovodu všech soutěžících týmu KM Racing.
Video
Pořadatelé si pospíšili. Původně oznámený termín zveřejnění detailů o trase byl až 20. listopadu, kdy se zřejmě dozvíme definitivní startovní listiny. 230 motocyklistů, 184 posádek osobních aut a 82 posádek v kamionech se 3. ledna 2009 vydá na nejvíce neprobádanou, ale s největším napětím očekávanou dakarskou trasu od Rallye Paříž – Kapské Město před 17 lety. Rozmanitost terénů, extrémní rozdíly v nadmořské výšce, možnost naplno závodit až do samotného konce, techničnost i extrémně rychlé úseky, to všechno velkou dakarskou karavanu v lednu čeká.

Úvodní tři etapy po startu v Buenos Aires zavedou účastníky na jih, směrem k Patagonii. Pojedou se po argentinských pampách, které nabídnou extrémně rychlé pisty, z nichž hned úvodní rozjezdová speciálka bude měřit přes 370 kilometrů. Už druhý den soutěžící okusí první písky a ve třetí etapě se všichni dostanou do Patagonie, v níž se terén citelně změní, přijdou první horské pasáže a spousta kamení. Jestlipak si fotografové z doprovodů užijí průjezdů kolem jezer s hnízdícími plameňáky... Typickými patagonskými etapami budou čtvrtá a pátá. Čeká v nich spousta kamení a změn směru, navigátoři si užijí své. Obě speciálky jsou velmi dlouhé a tvoří drtivou část celých etap. V páté etapě už je možné očekávat první dunová pole a Andy se objeví na horizontu...



Jejich skutečný průjezd a příjezd do chilského Valparaiso, kde bude i den volna, proběhne v sedmé etapě. Ještě předtím, než se soutěžící vydají do hor vstříc průsmyku ve výšce nad 3000 metrů, z nějž budou padat až ke břehům Pacifiku, čekají je desítky kilometrů v dunových polích na úpatí And. Den volna ve Valparaiso přijde vhod.

Na Dakaru bývalo zvykem mít drakonickou etapu před dnem volna, naopak etapa po volném dnu bývá pojímána jako relativně snadná, rozjezdová. Bude to i případ Dakaru 2009, na cestě k poušti Atacama čeká soutěžící jen relativně krátký speciál.

Dramatická trilogie dalších tří etap pravděpodobně rozhodne celý závod. Komu dosud na Dakaru chyběl písek, dostane porci tří etap, v nichž si ho užije do sytosti. V letním období lze v Atacamě, nejsušší poušti světa, očekávat extrémní vedra a není jasné, jak se bude písek pod koly těžkých kamionů chovat. Stovky kilometrů dunových polí budou kombinovány s kamenitými mezipasážemi a velkou spoustou náhlých změn v charakteru terénu. Uspějí jen skuteční univerzálové. Ďábelská desátá etapa nabídne nejdelší a nejtěžší speciálku o délce příznačných 666 km. I třetí díl trilogie bude dramatický, byť 215 km speciálky tomu nenasvědčuje. Právě ona však má být extrémně technická a náročná pro navigátory. Po skončení speciálu začne dakarská karavana stoupat vysoko do hor, vždyť průsmyk Paso San Francisco, kterým se dostane zpět do Argentiny, leží ve výšce téměř 4700 metrů nad mořem!

Ani po průjezdu And nedostanou závodníci chvíli klidu. Extrémně technická speciálka o délce jen 253 km do La Rioji má náročnost umocněnou faktem, že v bivaku se nikdo nebude moci spolehnout na svůj doprovod, ten je bude očekávat až o den později v Cordobě. Pravým důvodem je zřejmě špatná dostupnost bivaku v La Rioje, kam by se těžké doprovodné kamiony nedokázaly dostat včas. Terény kolem Cordoby nabízejí rychlé pisty už notoricky známé z Rallye Argentina. Návrat do oblasti pamp znamená poslední etapu do Buenos Aires. 18. ledna se už žádná etapa nejede, na programu je pouze triumfální vyhlášení vítězů. Všichni, kdo se objeví v cíli, budou vítězové...

Dakar stojí na prahu nové epochy a nikdo prozatím netuší, jak dlouhá epizoda to bude. Je ovšem jasné, že jihoamerická podoba nejslavnějšího motoristického maratónu nebude jen pouhou náhražkou pro vzpomínání dakarských bardů na africké písky. Dakar 2009 naváže na to nejlepší ze svých tradic a přidá k nim spoustu nového a dosud nepoznaného. Obtížností i rozmanitostí pravděpodobně jen stěží bude mít srovnání. I proto zůstane výjimečný.

Jiří Vintr - web.dakar.cz