ZAZIMOVÁNI MOTORKY


Někdo po skončení sezóny úzkostlivě dodržuje pokyny z uživatelské příručky a neváhá dokonce ani nalévat polévkovou lžící olej do válců, jiný opře motorku ve stodole do kouta, a na jaře ji roztlačí. Ideál bude jako obvykle někde uprostřed, a záleží na každém, jak se svým majetkem naloží. Jak ale milovaným strojům lépe vyjádřit vděk za společně strávené kratochvíle, než se jim pokusit zpříjemnit nudný pobyt v garáži? Přinejmenším si zaslouží před spaním pořádně umýt a naleštit. Na další úkony, spojené s přerušením provozu se podíváme podrobněji.


Servis
Kdo během sezóny dodržuje rozvrh předepsané údržby, má na podzim o starost méně. Pokud v tomto směru máte vůči motorce nějaké resty, zajeďte do servisu ještě před tím, než napadne sníh. Není ale od věci (nechat) motorku zkontrolovat i mimo rámec pravidelného servisu. Když se objeví technický problém, máte skoro půl roku na jeho řešení. Podzim je prostě na servis ideální čas. Kalendáře přijímacích techniků jsou v té době poloprázdné, takže vás vezmou na řadu mnohem rychleji, než když se budete chtít objednat s příchodem prvního jarního slunka. Některé firmy v posezónním období dokonce nabízí různé motivační výhody, jako například odvoz motorky na servis zdarma, nebo zvýhodněnou cenu servisních prací. A hlavně máte jistotu, že přes zimu na nic nezapomenete. To platí i v případě, když si údržbu na motorce děláte sami.
Palivový systém
V souvislosti s dlouhodobou hibernací se často objevuje otázka: nechat prázdnou nádrž, nebo ji naplnit až po hrdlo? Větší smysl dává druhá možnost. V nádrži naplněné benzínem zbývá jen málo prostoru pro vzduch, ze kterého by mohla následkem změny teplot kondenzovat voda a zhoršit kvalitu paliva. Když naopak nádrž vyprázdníte, dáváte tím vzdušné vlhkosti mnohem větší šanci zhmotnit se do kapek vody a zůstat na dně, nebo v horším případě vytvořit korozi na každém nechráněném kousku kovu. Nádrže moderních motocyklů jsou sice proti zrezivění ošetřeny, ale sebemenší promáčklina dokáže konzervační vrstvu porušit. Ze zvodnatění benzínu při plné nádrži tedy nemusíte mít strach, a pokud chcete mít naprostý klid, můžete do benzínu přidat stabilizátor. Jak je to ale s karburátory? Některé uživatelské příručky předepisují na zimu vyprázdnit, jiné radí vypouštět z nich benzín až před první jízdou nové sezóny. Ze zkušenosti doporučuji benzín v karburátorech, a po každé pauze delší než jeden měsíc jej nechat vytéct odkalovacím šroubkem a nahradit čerstvějším z nádrže. Neriskujete tak ani oxidaci, ani špatný zážeh starého benzínu a následné ulití svíček.

Akumulátor
Záložní zdroj elektrické energie je lépe přechovávat v teplotách nad nulou. Pokud ve vaší garáži nemrzne, můžete baterku nechat v motorce, jinak ji radši vezměte někam do teplíčka. Dobíjení akumulátoru se doporučuje provádět alespoň jednou za měsíc, jinak hrozí sulfidace článků a ztráta kapacity. Baterka pak pobere podstatně méně proudu, než potřebujete k běžnému provozu a vás nemine investice do nové. Na takto zanedbanou baterku se dokonce nevztahuje ani záruka. Moderní nabíječky, vybavené udržovacím režimem, můžete nechat připojené a zapnuté klidně celou zimu. Pokud je baterka utopená na špatně dostupném místě, vyplatí se vyvést kabel s konektorem třeba pod sedlo. Že gelové akumulátory vyžadují při dobíjení velice něžný přístup, který jim poskytne jen pulzní nabíječka, asi není třeba zdůrazňovat
Náplně
Díky současným technologiím olejářských firem je v podstatě jedno, jestli olej vyměníte před odstavením motocyklu, nebo na začátku nové sezóny. Podstatné je dodržovat intervaly výměn, udané výrobcem. V uživatelských manuálech některých značek je předepsaná výměna po uplynutí určitého časového úseku (obvykle 1 roku), i když podle tachometru je ještě brzy.
U chladicí kapaliny je, bude-li motocykl zimovat v teplotách pod nulou, potřeba zajistit patřičnou hustotu. Standardní náplň z výroby má bod tuhnutí mezi -20 až -30 stupni Celsia, což je dostatečná koncentrace pro naše podmínky. Svoji roli hraje také stáří kapaliny, jedna náplň by neměla být v systému déle než tři roky.

Pneumatiky
I tady platí, že moderní konstrukce a směsi pneumatik nekladou tak vysoké nároky na zazimovací rituál. Stačí zkontrolovat a případně doplnit tlak a nemusíte se obávat, že se do jara pneumatiky omačkají o podlahu. Máte-li k dispozici hlavní stojan, byla by ale škoda ho nevyužít. Přinejmenším bude motorka stabilnější a zabere méně místa.

Řetěz
O řetězu platí více než o kterékoli jiné spotřební součásti motorky, že čím lépe se o něj staráte, tím déle vydrží. Věnujte mu během přípravy na zimu pár minut a on vám to vrátí v podobě delší životnosti. V prodeji je řada přípravků na čištění řetězu ve spreji, nejvíc se ale osvědčila vanička s petrolejem a štětec. Pak už stačí utřít řetěz hadrem do sucha, nastříkat mazivo a na jaře můžete rovnou vyrazit. Nezapomeňte na správné napnutí - v tomto případě méně znamená více.

Umístění
Pokud jde o vhodnou skladovací teplotu, je důležitější její stálost než hodnota. Ve vlhkém a špatně větraném prostředí, kde se navíc každou chvíli střídá teplo a zima, hrozí koroze. Prřed prachem ochraňjte motorku prodyšnou plachtou nebo třeba starým prostěradlem, a do koncovek výfuků můžete strčit ucpávky z hadru. Pak už začíná očekávání jara...

Zdroj: motorkari.cz