DAKAR 20095. Ledna 2009







Aktuální informace o největším svátku motokrosařů!!!
Iritrack pomocí ěhož můžete sledivat aktuální dění na trati:
http://tracking.dakar.com/ASO/index_us.html










Celkem nudne video prezentujici letošní Dajarský speciál KTM
http://uk.youtube.com/watch?v=DohsZ6c-KMk&eurl=http://www.motoskaut.cz/articles/646-video-ktm-dakar-2009-test.html
Etapa 1: Buenos Aires - Santa Rosa de la Pampa








První den museli jezdci hned za rozbřesku absolvovat přesun 196 km na start speciálky po prašných písko-štěrkových cestách. Měřená rychlostní zkouška měřila úmorných 371 kilometrů a jejím vítězem se stal španělský jezdec Marc Coma, který na druhého jezdce v pořadí najel neuvěřitelných 22 minut. Druhý dojel polský jezdec Jacek Czachor. Další favorité jako Casteu či Fretigny se potýkali s technickými potížemi. Ukázalo se, že na kamenitém podkladu a ve vysokých rychlostech i vysokých teplotách (na jižní polokouli právě vrcholí léto) odcházejí pneumatiky a na záběrech v níže uvedeném videu můžete vidět orvané špunty, jezdce shánějící alespoň nějakou rezervní duši. Cyril Despres dokonce dorazil do cíle speciálky pouze na ráfku zadního kola.
Video z etapy 1.
http://www.youtube.com/watch?v=lVVaTZ7mm0U&feature=related
Fox Argentina video motorky - etapa 1
http://uk.youtube.com/watch?v=4hxxoQay6YI

Etapa 2: Santa Rosa de la Pampa - Puerto Madryn








Druhá etapa začínala rovnou měřeným speciálem o délce 237 km a vedla napřed po rychlých prašných cestách, pak travnatou pampou plnou ostntaných keříků a nakonec příšernými prašnými kaňony, kde při pozdějším dojíždění motorkářů rychlými auty šlo doslova o život, jak je vidět na videu. Včerejší vítěz Marc Coma se dnes nevyhnul technickým problémům s chladičem a únikem oleje. V cíli nakonec skončil na 17. místě se ztrátou 12 minut a díky včerejšímu náskoku zůstává celkově v čele pelotonu. Nejlépe se s nástrahami tratě popasoval Holanďan Frans Verhoeven (včera čtvrtý), favorizovaný Cyril Despres i přes větší pád skončil druhý se ztrátou necelé minuty.

Ošklivý pád se dnes nevyhnul ani Martinovi Mackovi, na písku předním kolem najel do hluboké jámy a ta ho doslova katapultovala z motorky. Škoda dobře rozjeté etapy, poškození odvíjení roadbooku znamenalo ruční přetáčení a tím ztíženou navigaci. Naštěstí Martin je v pohodě, nemá nic zlomeného a do zítřka se dá do pořádku. Také jeho 30. místo je výborný výsledek, když vezmeme v úvahu zdržení rovnáním motorky po pádu a pomalejší navigaci. Jeho Yamaha je pojízdná, ale tovární mechanik bude mít hodně práce.

Martinův týmový kolega David Fretigne na Yamaze (včera šestý) obsadil hodně solidní třetí místo s minimálním odstupem na vítěze! Po měřeném speciálu následoval neméně náročný přesun po asfaltu o celkové délce 600 km, to je opravdu obrovská porce pro závodníky, kteří ze sebe právě vyždímali maximum v terénu.
Video stage 2.
http://www.youtube.com/watch?v=8SIjdWp3o_A&feature=related
Video Fox Argentina - motorky etapa 2.
http://uk.youtube.com/watch?v=xwyHogSUV-s

Etapa 3: Puerto Madryn - Jacobacci








Náročná pondělní 550km etapa byla na poslední chvíli změněna kvůli protestům archeologů a ekologů. Organizátoři proto změnili její druhou část a využili pro ni pistu, po které se původně měla přesouvat asistenční vozidla. Po přesunu 70 km bylo prvních 200 kilometrů speciálky velmi technických, trasa kličkoval po cestách mezi keříky v měkkém písku. Jezdci si stěžovali, protože na úzké cestě mezi ploty a keříky nešlo předjíždět nebo to bylo velmi nebezpečné. Doplatilo na to i několik motorkářů. Je hodně zraněných. Mnoho automobilů zůstalo na trati.

O pořadí na špici opět do značné míry rozhodoval materiál pneumatik (určitě si přečtěte fundovaný popis celé situace s materiálem i další zajímavé postřehy od TomášeTT v blogu na webu www. martinmacek.cz). Cyril Despres sice dorazil do první časové kontroly jako první, ke konci ale musel pokračovat na polomrtvé zadní gumě šedesátkou a nabral více než hodinovou ztrátu. Na první pozici tak opět dojel Marc Coma. V záplavě speciálů KTM si nevede špatně ani Fretigne na Yamaze, který stále dojíždí v první pětce. Řada jezdců opět nasbírala penalizace 3,6 nebo 20 minut za překročení rychlosti v kontrolovaných vesnicích, kde GPS informuje o nutnosti snížení rychlosti. Ale nejde jen o minuty a finanční pokuty, trojnásobné překročení rychlosti znamená celkovou diskvalifikaci. Ale teď již k našim jezdcům.
Podivejte se, jak se jezdi. Video ze treti etapy:
http://www.youtube.com/watch?v=miTTliVkDeQ&eurl=http://www.motoreport.cz/?a=clanek&idc=36
Oficialní video 3. etapy:
http://www.youtube.com/watch?v=miTTliVkDeQ&eurl=http://www.motorkari.cz/detail-clanku-motosport/?cid=13196

Etapa 4: Jacobacci - Neuquen








Etapa z Jacobacci do Neuquenu měří celkem 488 km, z toho 380 km speciál (zkráceno z 459 km). Motorkáři, kteří si pamatují ježdění přes nekonečná "vádí" v Africe si okamžitě vybaví že to co je čeká - prakticky to samé, pouze se tomu říká "rios". Ale musí si dávat stejný pozor. Po 65km (kde je měřicí bod) přijde písek a jízda volným terénem. Některým to bude asi vyhovovat mnohem víc než prašné cesty. Na 180km přijde opět tvrdý podklad. Úsek před cílem zejména od 419km má všechny charakteristiky dokonalé pasti. Zejména ti, kteří měli pocit že jedou dokonale, můžou narazit na problémy, protože jde o čistý písek s obtížnou navigací. Tolik co říká příručka pro novináře. Trasa vede do nadmořské výšky 1448 asi na 40km speciálu a na 220km se vrací opět nad 1300m. Celý zbytek pak klesá až na 100m, takže se pojede docela z kopce.

Organizace na Rally Dakar vázne. Nic nefunguje jak má. Organizátoři podcenili jak výběr trasy, tak logistiku závodu. Třetí etapa byla modifikována kvůli protestům archeologů a ekologů. Organizátoři proto změnili její druhou část a využili pro ni pistu, po které se původně měla přesouvat asistenční vozidla.
Španělé Carlos Sainz a Marc Coma si upevnili vedení ve čtvrté etapě. Ta v úterý měřila 488 kilometrů, její rychlostní zkoušku ale pořadatelé vzhledem k nečekané náročnosti předchozích tras zkrátili o 78 km na 381. Z původních 530 posádek se v úterý do dalších bojů pustilo už jen 444. Dvojnásobný mistr světa v automobilových soutěžích Sainz za volantem volkswagenu slavil druhý dílčí triumf, ale vede sotva se čtyřminutovým náskokem před Katařanem Násirem Attíjou v BMW, který v úterý ztratil jen šest sekund. To Coma za řidítky KTM triumfoval letos už potřetí a v cestě za druhým dakarským prvenstvím po roce 2006 už má v celkové klasifikaci náskok 43 minut.
Josef Macháček na čtyřkolce Yamaha den po etapovém vítězství zajel pátý čas a klesl na průběžné třetí místo. Miroslav Zapletal v mitsubishi figuruje v provizorním pořadí na 18. místě v etapě i celkově, nejlepším českým motocyklistou byl dnes na 46. pozici Martin Macek rovněž s yamahou.

Ze závodu v úterý musel odstoupit motocyklista Ivo Kaštan. Po pondělních potížích se mu sice podařilo opravit zadřený tlumič a do etapy vyrazil, podle neoficiálních informací mu ale na startu rychlostní zkoušky tekl z jeho hondy olej, a tak vzdal. Na trati úterní etapy uvízli také další dva čeští motocyklisté Dušan Randýsek a David Pabiška.

Ve středu čeká na účastníky rallye dalších 763 kilometrů, mezi Neuquénem a San Rafaëlem se jich 506 pojede na čas
Oficiální video 4. etapy:
http://www.youtube.com/watch?v=8Q4mR84ToT8&eurl=http://www.motorkari.cz/detail-clanku-motosport/?cid=13196

Etapa 5: Neuquen - San Rafael









Největší zkoušku jezdců v prvním týdnu závodu byla etapa vedoucí do San Rafael. Dlouhá etapa se speciálkou 500 km a na konci obtížným dunovým polem, které se stalo pastí pro vyčerpané jezdce. Obtížný terén i počasí nakonec také vedly k tomu, že se organizátoři rozhodli v druhé kontrole závod zrušit, anulovat výsledky z cíle a použít pouze výsledky z prvního kontrolního bodu. V Americe se již mohutně oslavovalo vítězství - cílem etapy totiž jako první projel Jonah Street z USA ze soukromého týmu na KTM, po anulování a započtení výsledků z CP1 by ale byl až jako druhý za Despresem.
Jak jsme již napsali v předchozím článku, sestava našich jezdců se dnes již musela obejít bez Kaštana a Randýska. Jak se dařilo ostatním? Martin Macek dojel na skvělém 19. místě, pokud se ale potvrdí stornování výsledků, znamenalo by to 34. místo v této etapě. Cenné je ovšem jeho celková první pozice v kategorii Marathon. Opět skvěle dojel Pepa Macháček, o kterém ovšem píšeme v samostatném zpravodajství o čtyřkolkách na našem sesterském webu Quadmania.cz. Pořadí ostatních závodníků závisí na tom, jaké výsledky budou nakonec použity...


Oficiální video z 5. etapy:
http://www.youtube.com/watch?v=6bPNrDRCt6I&feature=channel

Etapa 6: San Rafael - Mendoza









Včerejší silná bouře a rozvodněná řeka zapříčinily, že pořadatelé dnešní etapy museli zkrátit délku rychlostního testu na 178 kilometrů. Ovšem nechyběly písečné duny a jezdci poprvé míří do vysokého pohoří And. Díky kratší etapě se dnes mohlo jet naplno bez ohledu na pneumatiky a na první příčce se tak umístil Cyril Despres, dosavadní hlavní favorit Marc Coma dojel jako druhý, v celkovém pořadí však stále vede. Pepa Macháček si připsal druhé vítězství v quadech (viz Quadmania.cz), mezi našimi motorkáři se nejlépe umístil Martin Macek, když do cíle dojel na 22. místě. David Pabiška dojel 56., Jan Froněk na 59. místě.

Český jezdec Josef Macháček byl nejrychlejší mezi čtyřkolkami v šesté etapě dakarské rallye, která byla o více než polovinu zkrácena oproti původnímu rozpisu. Druhý muž průběžné klasifikace si připsal po triumfu v třetí etapě další dílčí úspěch a na vedoucího Španěla Joana Manuela Gonzaleze ztrácí 32 minut.

Do cíle po 168 měřených kilometrech dorazili i nejrychlejší motocyklisté. Z premiérového etapového úspěchu se radoval jeden z favoritů a obhájce prvenství z roku 2007 Francouz Cyril Després, jenž má však po problémech z předchozích dnů stále manko půldruhé hodiny. V čele je tak stále bezpečně Španěl Marc Coma s čtyřicetiminutovým náskokem před Američanem Jonahem Streetem.

Na dvaadvacáté pozici ve čtvrtek absolvoval etapu Martin Macek, jenž se tak dostal již do elitní třicítky průběžného pořadí. Do hodinové ztráty se vešli také 56. David Pabiška a 59. Jan Froněk.

Čtvrteční šestá etapa ze San Rafaël do Mendozy byla velmi náročná. Hlavně dvou set kilometrový speciál. Během něj se nedařilo posádkám najít průjezdní body. Vedoucí automobilový závodník byl dokonce vyloučen, protože neprojel žádnou z povinných kontrol. Během této trasy si sáhlo na dno sil několik posádek. Někteří poukazovali na špatnou organizaci a chaos v navigaci. Stále se mezi účastníky hovoří o změnách a nejasnostech v celkovém pořadí ve všech kategoriích závodu.

MS-rallytruck tým s organizátory projednává ztrátu, která vznikla při vytahování zapadlého kamionu konkurenčního týmu ze soliska. Mohlo by to pro něj znamenat vylepšení skóre etapy i celkového pořadí. „Je také v jednání, zda etapa bude anulována nebo nebude,“ řekl tlumočník MS -rallytruck týmu a řidič novinářského Nissanu Patrol Jiří Žák.
Etapa 6:
http://uk.youtube.com/watch?v=I1a65hJ6uSY&feature=related

Etapa 7: Mendoza - Valparaiso









V poslední etapě před volným dnem čekalo na startovní pole motorek, čtyřkolek a aut opět těžká a náročná písečná etapa, která byla nyní „spestřena“ o 100m výjezdy a opětovné 100m sjezdy, plné děr a prachu. Velmi náročná jak fyzicky, tak na techniku byla jen část této etapy. Původně chtěl pořadatel provést startovní pole ještě 3x tak delší rychlostní zkouškou. Pro kamiony byla tato rychlostní zkouška zrušena, protože ještě včera večer nebylo několik kamionů zpět z předvčerejší etapy, kteří zabloudili a museli čekat na vyproštění od pořadatele. Jinak se Dakar přemístil z území Argentiny do Chile a to pro všechny průsmykem ve výšce 2300m, kdy nejvyšším bodem bylo 3200m. Cesta z Argentinské strany je mírné stoupání, kde ovšem byl znát řídký vzduch a tak naše technika byla jaksi „dýchavičná“. Sjezd na straně Chile byl ovšem velmi strmý a pro všechny účastníky a zvláště pro kamiony nebezpečný. Několik kamionů musel cestou dolů „odpočívat“ a chladit brzdy. Krajnice nebyly vůbec značeny a asfalt byl přetažen až na samotný kraj, který vůbec nezajišťoval bezpečný průjezd a hlavně sjezd do údolí, prostě jsme museli být všichni extrémně opatrní. Bivak na okraji Tichého oceánu nám to ale všem vynahradil. Nyní nás čeká den volna, který vůbec neznamená den odpočinku, ale spousty práce na technice.
Mezi motocyklisty opět zvýšil vedení Španěl Marc Coma na KTM, který dojel druhý za Chilanem Franciskem Lopezem, jenž slavil na Dakaru premiérové vítězství v životě. Mezi našimi se nejlépe dařilo Josefu Macháčkovi na quadu, který se dnes probojoval na čelo celkového pořadí čtyřkolek.

Sedmý závod měl vést z Mendozy do chillského Valparaisa. Ve více než osmi set kilometrové etapě byl naplánovaný přibližně čtyř set kilometrový speciál vedoucí po pistách, přes pískové duny, po štěrkových cestách s nebezpečnými kamenitými a skalnatými úseky v horách v nadmořské výšce přibližně sedm tisíc metrů nad moře.

„Organizátoři nám kladli na srdce, že si máme připravit co nejteplejší oblečení. Nastoupáme do výšky těsně pod čtyři tisíce metrů a teplota tam má klesnout až k minus třem stupňům,“ pokračoval Jirka.

Auta, motocykly a čtyřkolky odstartovaly hned po ránu. Před východem slunce odjely z bivaku i asistenční doprovody. V sedmé etapě se karavana Rallye Dakar 2009 přesunula do Chille, což při počtu zhruba tří tisíc účastníků zatížilo hraniční přechod. Asistence musela hranice překročit v určitou dobu a závodníci zase v jinou. Snad proto se kamióny tentokrát z rozhodnutí organizátorů do závodu nezapojily. Do Valparaisa se proto vydaly po trase speciálu.

Ve Valparaisu účastníci nejnáročnější světové rallye zůstanou do nedělního rána. Stráví tam sobotní den odpočinku a pak se pustí do druhé části závodu.
Video ze 7 etapy, motorky - nemecky
http://uk.youtube.com/watch?v=j3eL93GKoio

Souhrné video z volného dne:
http://uk.youtube.com/watch?v=l0ldeTH4LlY&eurl=http://www.motorkari.cz/detail-clanku-motosport/?cid=13204

Etapa 8: Valparaiso - La Serena









Návrat do koloběhu druhé poloviny letošního Dakaru byl opravdu nekompromisní. Ranní brzký start kategorie moto a quad všechny vyhnal ze stanů již v 3:30 hod.!! Každopádně dnes to nebylo jediné překvapení. Úvodní přesun na start speciálky vůbec nesouhlasil s road-bookem. Až na 80km jsme se všichni srovnali a dál to pořadatel „trefil“. KM Racing dnešní etapu zajel tak, že nenechal na pochybách nikoho, že je stále plný síly a odhodlání se i přes nepřízeň osudu (u motorkářů) seriózně poprat se startovním polem. První místo Josefa Macháčka o 2 m 51 s před Argentincem Patronellim, 13 místo Ivana Jakeše se ztrátou 26 m 24 s na prvního a 32 místo Davida Pabišky se ztrátou 36 m 43 s je tomu důkazem.
http://uk.youtube.com/watch?v=vPBl0Grl7iE&eurl=http://www.motorkari.cz/detail-clanku-motosport/?cid=13211

Etapa 9: La Serena - Copiapo









Dnešní etapa patřila k nejnáročnějším, závodníci se zakousli do pouště Atacama a organizátoři speciálku nakonec ještě o 20 km těch nejhorších dun s nestabilními písky zkrátili. Na pomyslných stupních vítězů se dnes na nejvyšší příčku postavil soukromý jezdec Franz Verhoeven na KTM. Druhý dojel Fretigne na tovární Yamaze, který dnes konečně mohl těžit z výhod menší a lehčí motorky, třetí domácí jezdec Lopez. Hodně diskuzí přineslo odstoupení Jonaha Streeta z USA, který kvůli zranění ruky nenastoupil na start a odletěl domů. Zraněný palec pravé ruky nezabránil ve startu Martinovi Mackovi, který i přesto dojel na velmi slušném 25. místě a drží si první příčku v kategorii Marathon. Hned za ním dojel do cíle Ivan Jakeš, který se v posledních etapách pořádně rozjezdil a v startovním poli se stále posouvá dopředu. V quadech si vítězství opět odvezl Josef Macháček, již po čtvrté! Jan Froněk dojel jako 47., David Pabiška jako 58.
Jsme v první části rozhodující trilogie. Pověst pouště Atacama, známé jako nejsušší poušť, nechť je jezdci otestována. Ti, kteří mají rádi duny, tak jsou v této etapě spokojeni ale je zde zároveň i hodně kamení. Tato etapa je typická pro Dakar 2009 a to velmi častou změnou terénu. Obtížná navigace s dlouhými přejezdy dun na konci etapy vyžaduje vysokou koncentraci řidičů, kteří zde musí prokázat svůj talent. Na závodníky dnes čekalo více než 400km speciálu.
Obrovské píseční duny pouště Atacama připravily závodníkům terén, který předčil i Saharu z loňských ročníků. Organizátoři zkracují trasy, ale i tak se jezdí až dlouho do noci. Dnešní jedenáctá etapa byla zrušena úplně a místo ní bude jen přejezd do místa dalšího bivaku, který ovšem bude bez asistenčních vozidel, protože etapa byla plánovaná jako maratónská, tzn každý sám za sebe a bez zázemí týmu.
http://www.youtube.com/watch?v=J_WddpSD-eU&eurl=http://www.motorkari.cz/detail-clanku-motosport/?cid=13215

Etapa 10: Copiapo - Copiapo










Start do údajně nejnáročnější etapy závodu, vedoucí přímo přes poušť Atacama, byl odložen. Nad bivakem v Copiapu se snáší hustá mlha, ve které nemohou vzlétnout vrtulníky organizátorů a lékařské pomoci. Z toho důvodu byl start do desáté etapy závodu odložen. Pro motocykly o více jak dvě hodiny a pro automobily dokonce o celé tři hodiny. Motorkáři již čekali na startu do speciální zkoušky, když jim bylo oznámeno, že se start závodu odkládá. Museli tak čekat v nehostinné poušti, mnozí spali schoulení u svých strojů aby využili každou chvilku k odpočinku. Původní speciální zkouška byla zkrácena o cca 200 km, i tak bude měřit kolem 470 km. Nejhorší dunová pole jsou na konci trasy za kontrolním bodem CP7. Snad se posádkám podaří do těchto úseků přijet za denního světla, jinak budou v pasti. Dunová pole jsou po tmě jen velmi těžko průjezdná, jak už se o tom mnozí přesvědčili v předchozích etapách.
Na začátku se v popředí drželi tři favorité Coma, Despres, Fretigne, pak ale sjeli z trasy a blouděním ztratili dost času. Vítězem byl Jordi Viladoms, týmová dvojka Marka Comy, jezdci ovšem dojížděli celou noc. Martin Macek měl v posledním úseku potíže a dorazil do cíle jako 44. Pořadí ale zatím není finální, v posledním úseku prý byl špatně zadaný průjezdní kontrolní bod a bloudili všichni. Prý byl podaný oficiální protest a je možné, že etapa bude neutralizovaná po CP5. To by znamenalo pro Martina posun v tabulce, protože tam jel tuším na 21. pozici. Josefu Macháčkovi dnes o malý kousek uniklo první místo v etapě, celkově je stále bezpečně první. Ivo Jakeš dojel 19., David Pabiška 52. a Jan Froněk 66.
476km dlouhý pouštní speciál, dnes ukázal svou tvář. Počáteční pokora a očekávání náročné rychlostní zkoušky doplněné „volnou“ navigací se zčásti naplnila. Na 160km měl dnes těžkou nehodu 48letý španělský motocyklista se startovním číslem 198, Cristobal Guerrero. Momentálně leží v kritickém stavu ve zdejší nemocnici. Ranní start byl dnes vzhledem k silnému větru a mlze o dvě a půl hodiny odložen, protože nemohli vyletět helikoptéry. To samé počasí bude ale dle předpovědi panovat i zítra ráno a proto nechce pořadatel nic riskovat a proto byla zítřejší rychlostní zkouška zrušena a pojede se jen 460 km přejezd přes Andy do argentinské Fiambala, kde bude maratónská etapa, tedy bivak bez přístupu asistenčních vozidel.
http://www.youtube.com/watch?v=SBZQ79lz0SY&eurl=http://www.motorkari.cz/detail-clanku-motosport/?cid=13215

Etapa 11: Copiapo - Fiambala

Dnešní rychlostní úsek byl kvůli předpovědi počasí zrušen a jezdci se přesouvají po asistenčních trasách do Fiambaly. Důvodem zrušení závodní části je fakt, že kvůli přejezdu pohoří Andy a překročení hranic mezi Chile a Argentinou nelze posunout start. Bohužel tím také padla hlavní pointa tzv. „maratonské etapy“, při které jezdci nocují v provizorním bivaku bez asistence podpůrných týmů a doprovodných vozidel - každý má pouze svoji bednu s výbavou a s opravami si musí vystačit sám.

Etapa 12: Fiambala - La Rioja









I dnešní etapa se zkracovala, důvodem byla dosud neprozkoumaná archeologická naleziště na trase závodu. Závodníky na trati také sužoval déšť. Ve speciálu zvítězil Cyril Despres, ale Marc Coma dojel druhý a v pohodě si kontruluje celkové vítězství. Na třetím místě překvapivě dorazil Farres Guella ze Španělska na KTM. Martin Macek dojel i přes zraněnou ruku na výborném 19. místě, 6 minut za ním Ivo Jakeš na 23 místě, následoval Jan Froněk na 33. místě a David Pabiška na 44. místě. Pepa Macháček v quadech jede na jistotu celkového vítězství a dnes dojel druhý, Olin Bražina dojel pátý.
Etapa Fiambala – La Rioja přibližuje závodní stále blíže k Buenos Aires. Pořadatel ovšem sliboval, že závod ještě zdaleka nekončí a kdo pomýšlí na odpočinek, musí si nechat zajít chuť. Dakar se v této fázi závodu již nedá vyhrát, ale dá se vše ztratit, což minulost jasně prokazuje, třeba na příkladu Marca Comy v roce 2007, kdy v samotném závěru zabloudil, měl nehodu a přišel o jasné vítězství a nebo dnešní nehoda vozu Carlose Sainze s navigátorem Micelem Perinem, kteří měli nehodu a musel je transportovat vrtulník do nemocnice ve Fiambala.
Videa z 12. etapy:
http://www.youtube.com/watch?v=Xu0d86eDUbY&eurl=http://www.motorkari.cz/detail-clanku-motosport/?cid=13225

Etapa 13: La Rioja - Cordoba










Dnes se zkracovalo pro změnu kvůli dešti, takže místo části speciálky byl dlouhý přesun a speciálka měřila jen 220 km a jelo se především po rychlých kamenitých cestách. Vyhrál Despres, jako druhý opět Coma, třetí Fretigne. Stejně jako Coma i Pepa Macháček dojel druhý v quadech a jistí si celkové první místo. Výborné 13. místo dnes obsadil Ivo Jakeš, David Pabiška dojel 28. Jan Froněk 42. a Martin Macek dnes kvůli patnáctiminutové penalizaci dosáhl až na 44. příčku, škoda, bez penalizace by byl někde kolem svého stabilního 19-20. místa.
Do cíle závodu zbývají poslední dva dny, ale pouze poslední etapa. Ta zavede závodníky z Cordoby do Buenos Aires. Jedná se o jednu z nejdelších etap závodu dlouhou celkem 792 km z čehož však bude speciální měřený úsek tvořit pouze 227 km. Žádné modifikace trasy ze strany pořadatele zatím nejsou známé. 18.1.2009 všichni co zdolali nástrahy závodu slavnostně přejedou cílovou rampu na Náměstí Republiky v Buenos Aires.
Video z 13. etapy:
http://www.youtube.com/watch?v=oyMiqTdI-iY&eurl=http://www.motorkari.cz/detail-clanku-motosport/?cid=13225

Etrapa 14 Cordoba - Buenos Aires









Prakticky poslední etapa měří 791km, speciál z toho je 227km. Trať je plochá a rychlá, nebude to žádné technické ježdění. Na této etapě se nedá asi nic vyhrát ale určitě jde ztratit, takže se všichni budou snažit aby nepadali a nezklamala je technika. Defekt pneumatiky by byl doslova neštěstím.

KM racing
Dobrodružství začalo v La Pampa a jezdci na závěr po projetí dvou států zažijí příjemnější krajinu, i když budou muset nadále udržovat svoji vysokou koncentraci, zejména na dlouhých zvlněných úsecích. A ti, kteří dojedou klasifikováni do cíle v Buenos Aires, uzavřou tímto obrovskou smyčku závodu a budou navždy první. Zpět v hlavním městě Argentiny Buenos Aires, znaméná zdolání nejtěžší rally na světě. Zpět ve zdraví a s výkonem, za který se nemusí závodník stydět, to je dvojnásobný come back. Tým KM Racing se prošel přes všechny technické i zdravotní trable do vysněného cíle a že to byla cesta náročná a místy řádně dramatická, to si nechte vyprávět přímo od legend jihoamerického Dakaru. Vy jste u toho mohli být s námi a věřte, že je jen málo věcí z letošního Dakaru, které se dájí popsat slovy. Většinu si totiž musíte prožít, abyste uvěřili. David Pabiška - "V cíly jsem zamáčknul slzu. 65.místo celkově beru všemi deseti. Rád si teď od ježdění na chvíli odpočinu, dám se dohromady zdravotně a budu trávit čas s dětmi"

Josef Macháček - "I když mi jihoamerická verze příliš nevyhovuje, jsem s výsledkem nadmíru spokojený a to díky týmu i technice (Quad YAMAHA)

Ivan Jakeš - "Vzpomínám na chvíli, kdy jsem seděl ve starém přepravním voze na koně, který mne vezl se zadřeným motorem do bivaku v Jacobacci. Dnes jsem na celkově 43.místě v celkovém hodnocení a myslím si, že se nemám za co stydět"
Martin Macek - Yamaha Europe
Jak asi víte, Martin Macek dokončil včerejší 14. etapu Rallye Dakar 2009 na 24. místě, celkově na 18. místě. Umístění nejsou ještě potvrzená ale je velice pravděpodobné, že to číslo se už nezmění.Emoce v cíli jsou prý neuvěřitelné, že se to musí zažít. Při přejezdech ve městech jsou všude obrovské davy lidí, něco takového si prý neumíme představit a všichni diváci si chtějí závodníky ošahat a když deseti městech, kudy projíždíte na spojovačce, na každém metru někdo do vás bouchne, poplácá vás po zádech a po rukách, tak prý to docela bolelo. Ale prý atmosféra, nadšení a ohlas Dakaru je tam na takové úrovni, že se závody F1 můžou jít schovat. Prý zítra v Buenos Aires bude neuvěřitelná nálada, že čekají opět statisíce fanoušků. Martin bezkonkurenčně vyhrál svou kategorii, tedy kategorii Marathon, ve které smí startovat "produkční" stroje. V praxi to znamená, že se třeba v Martinově případě vezmě WR450, která se upraví pomocí různých kitů a úprav pro dálkovou rally. Musí být zachován například rám, kartery a některé další části. Bohužel byl po protestu brazilského závodníka jedoucího prozatím na druhé pozici přesunut do kategorie speciál a přišel tak o svou trofej. Protest navíc nesměřoval k ničemu konkrétnímu, prostě se mu zdálo, že motorka je na sérii moc rychlá. Nakonec komisaři našli neodpovídající brzdové kotouče(v této kategorii musí být motorka osazená kotouči, které používá výrobce pro běžné stroje). I přes tuto "sportovní" záležitost je Martin nejlepším českým jezdcem a první dvacítka v konkurenci rakouských 690 je obrovský úspěch. Yamaha bude pravděpodobně s Martinem počítat i pro příští sezonu a mluví se o speciálu 700ccm. Celkové pořadí:
1. Coma 52:14:33, 2. Despres -1:25:38, 3. Fretigne (Fr./Yamaha) -1:38:56, 4. Casteu -2:17:54, 5. Rodrigues -2:22:11, 6. Ullevalseter -2:25:02, ...18. Macek -10:20:29, 44. Froněk -17:18:04, 65. Pabiška -24:33:59.
Videa ze závěru Dakaru:
http://www.youtube.com/watch?v=q7k4EZt21HY&eurl=http://www.motorkari.cz/detail-clanku-motosport/?cid=13227
http://www.youtube.com/watch?v=q7k4EZt21HY&eurl=http://www.motorkari.cz/detail-clanku-motosport/?cid=13227
http://www.youtube.com/watch?v=A9jmLAlvjGg&eurl=http://www.motorkari.cz/detail-clanku-motosport/?cid=13227











PASCAL TERRY
Dnes v noci byl po 4. etapě nalezen mrtev francouzský motocyklista Pascal Terry. Pohřešován byl již od neděle 4.1. (2. etapa). V prohlášení organizátorů rallye se uvádí:
"Motocyklista byl nalezen ve velice nepřístupné oblasti s velmi hustou vegetací 15m od svého motocyklu. Sundal si přilbu a ukryl se s jídlem a pitím, které byly nalezeny vedle něj
" Příčinu smrti ještě musí vyšetřit policie.

Vizitka zesnulého:
Pascal Terry
Francie
narozen 1.12.1959
183 cm
92 kg
stroj: Yamaha 450 WRF

Byl to jeho první start na Dakarské rallye. Dakar byl jeho snem od prvního ročníku. V roce, kdy Dakar začal, byl Terry mladým vášnivým motokrosařem. Jeho hrdinou byl Thierry Sabine (otec Dakaru).
zachovat si chladnou hlavu, když se účastníte takové legendy, jakou je Dakar. Pevně věřím, že to bude úžasné. Místo konání vypadá nádherně. Budeme svědky velké chvíle a já udělám vše pro to, abych si užil každou etapu závodu.

zdroje: yahoo.com a dakar.com