DAKAR 201021. Prosince 2009







Každoroční svátek všech motorkářů a dobrodruhů se blíží. Sledujte jako minulý rok aktuální zpravodajství z nejnáročnější dálkové rallye světa!




Uzasny Frantovy prspevky z Chatu. Bylo by skoda o ne prijit, takze jsem je souhrne nasypal sem ab.gif
5.1.2010
Jaká je tedy ta dnešní etapa?
Nejprve závodníky čeká 394km dlouhý přejezd. Speciál má 203km (po úpravě 163km) a je to čistokrevná poušť. Spojovačka do bivaku bude potom 32+40km. Zní to dobře? Tak jinak:

Zkuste si chvilku představit že jste závodníci, někdy v noci nebo k ránu se dostanete naprosto vyřízení, špinaví, hladoví a žízniví po celém dnu ježdění v písku při teplotách nad 40°C do bivaku, kde musíte něco sníst, opravit poškození motorky a udělat běžný servis (po pískové etapě to platí dvojnásob) - případně tuhle práci budou dělat mechanici, pak musíte prohlédnout všechny změny v roadbooku na následující den a nejspíš padnete vyčerpaní v tom oblečení, jak jste přijeli. Za pár hodin (doslova za pár) vstanete a na motorce, která je při sezení extrémně nepohodlná a kroutí se na racingových špuntech s mousse výplní (což je jako jet na silně podhuštěné pneu) jako had, pojedete na výlet po silnici dejme tomu z Prahy do Ostravy. Máte na to šest hodin včetně tankování. Zapomněl jsem dodat, že cestou pojedete přes sedlo ve výšce nad 4000m n.m. Jestli se cítíte unavení, tak tohle vás rozhodně probere. Přinejmenším teploty kolem bodu mrazu v té výšce. Ale budou tam nádherné scenérie, to je zaručeno - přinejmenším okolní šestitisímetrové hory jsou nádhera. Někdo možná bude potřebovat kyslík, na motorce na 4000m vysoké hory moc nejezdíme. Nejspíš motorky pojedoujak s hnojem, protože v řídkém vzduchu budou mít málo kyslíku a v kombinaci s kvalitoumístního paliva to bude asi zážitek. Jakmile přijedete, čeká vás masakr v písečných dunách, které tvoří typický chilský písek, nikoliv ten africký - to znamená mouku nebo spíš charakter práškového cukru. Námaha bude obrovská. Mimochodem, i trať speciálu vede hned po startu do 3000m výšky ale zase potom využijete brzdy, protože v závěru etapy pojedete prakticky na hladině moře. Tak co tomu říkáte?
To je přátelé Dakar! Proto je to nejtěžší závod na světě a je dobře, že letos organizátoři nekrátí etapy na polovinu a nenechávají druhou polovinu závodního pole končit na CP2 (když první polovina musela dojet do cíle), jako to bylo vloni. Jestli třetí etapa byla náročná, tak dnes začíná opravdu Dakar!

6.1.2010
Svatý František, patron průsmyku i slaného jezera, měl dneska plné ruce práce s odbavením celé dakarské kolony. Vydatně mu pomáhali chilští policisté a vojáci na celnicích, ale dlužno říci, že kontroly oproti loňskému roku nebyly tak výrazné. Přejezd horského pásma Cordiller se pohyboval nad pásmem 4000 metrů nad mořem, které bývá například v Himálaji nazýváno pásmem smrti. V kombinaci s dlouhým soustředěním za volanty a řídítky a dehydratací výška neprospěla nikomu. O to větší obdiv zaslouží závodníci, kteří se po tomto přejezdu vydávali do zkráceného speciálu (160 km) s cílem u bivaku v Copiapó. Marek Spáčil začal přejezd prohlídkou kola a ložiska, které naštěstí nebylo zadřené – šlo jen o poruchu gufera. Potom – až na jeden defekt kola – šlo vše dobře a v pořádku dojel do cíle. V pořádku dojeli i piloti Toyot T2 Jirka Janeček a Dušan Kunovský a doufejme, že Jirkův problém s diferenciálem přestal být problémem. Velikou smůlu měl dnes Martin Macek, kterému hned na začátku speciálu odešel motor jeho Yamahy a chybí mu tedy sedm průjezdních bodů. Vypadá to, že nad tímhle pořadatelé oči nepřivřou. Fakt smůla – jel bezvadně! Ležícího na lavici v jídelně bivaku jsem našel Honzu Veselého, kterému se rozležela včerejší zranění. Tak dlouho jsme s Martinem Mackem do něj hučeli, až si konečně došel k doktorovi. Jeho subjektivní pocity a obavy se potvrdily – utržené mezižeberní svaly… Je frajer – celou dnešní spojovačku a speciál jel ve stupačkách, protože ho to fakt bolelo. Pokračuje dál, stejně jako Roman Krejčí. Ten si dnes doslova liboval. Více než polovinu speciálu tvořil písek a duny, zbytek byl kombinací tvrdé pisty a kamene. Tolik naše stručné informace z týmu.
Standa Berkovec, Copiapó, 5.1. 2010

Možná vás bude zajímat - teplota včera v dunách byla okolo 59°C! Jeden z australských jezdců (a včera nejlepší z nich) Rob Pollard, který jede na KTM Rally Replica 690, spotřeboval na 100km úseku 28 litrů benzínu! To jen pro představu o podmínkách, za jakých se jede a jak moc ten feš-feš bere

7.1.2010
Vcera skoncil pro zraneni david casteau:Informace od pilotů, kteří ho našli - co se stalo: David Fretigne - našli jsme ho v prachu v jedné strži. Asi se pod ním utrhnul okraj. Nemohli jsme nic dělat než zapnout jeho beacon (vysílač nouzového signálu pro organizátory) a počkali jsme, než přiletěl vrtulník a přijeli medici s autem. David byl OK ale měl zraněnou nohu. Bylo to tak pět minut. Po takovém zážitku se nemůžete vrátit do závodu a jet naplno, tak jako předtím. Rozjížděl jsem znovu tempo pomaleji a pořád na to myslel. Takový pilot jako on, drobná chybička je konec. Dakar je plný změn a zvratů a je to dlouhý závod a o tom to vlastně je.
Velké problémy zaznamenali i piloti v první desítce, například Marc Coma ztratil opravami pneumatiky bezmála 40 minut. Nakonec pokračoval díky týmové výměně celého kola s Lucou Manca, ten čekal na dalšího z týmu - Knuimana, který bohužel už za sebou nikoho nemá a musí dojet prakticky na holém ráfku do cíle. To je týmová spolupráce hlavního jezdce a jeho nosičů vody a všichni vědí, že to je jejich úkol.

Tak panove, dnesni etapa byla asi peklo, Luca Manca je na tom fakt zlenešní etapu vyhrál po šílené jízdě Marc Coma, druhý dojel Cyril Despres a třetí Lopez. Jakeš zajel šestý nejlepší čas. Tím by v celkovém pořadí stále vedl Despres před Lopezem (náskok téměř 43 minut) a Coma na 4. místě ztrácí více než hodinu.

Honza Veselý je na trati aktuálně na 80. místě na CP2, Krejší 85. Dobrou jízdu dneska ukazují Pabiška s Randýskem - 32 resp. 36. místo na 292.km ale úplně jinou ligu předvedl Ivan Jakeš, který skončil na 6. průběžném místě jen 17 minut za Comou! Vynikající navigace a skvělý výkon!
Honza 67. a Roman 73. na 292.km, Bražina 9.

Aktualizace stavu Luca Mancy: podle potvrzených zdrojů je jeho stav kritický. Snažím se o správný překlad, neumím dobře termíny z lékařství: těžký otřes mozku, bezvědomí, zlomeniny lebky v obličeji, zlomeniny nosu, zlomená žebra, plíce nepracují správně - otok plic - napojení na ventilační systém. Největší obavy jsou z otoku mozku (cerebral edema?) , aktuální stav je ohrožující životní funkce. Po napojení na ventilátor byl uveden do umělého komatu.

Padalo se hodně, podle blogu P. A. Ullevalsetera to byla etapa velmi rychlá a otevřená ale plná \\\"bordelu po cestě. I jemu se stalo, že jel plnou rychlostí a nějaký kámen ho nakopnul tak, že zadek motorky šel o 90 stupňů dopředu. Proletěl se ale nic se mu nestalo. Bohužel (jak se píše tady v diskuzi), jinak výborně jedoucí Goncalves na BMW G450X přehlédnul sudy s benzínem na tankovačce (?) a proletěl se několik metrů vzduchem. Po zranění ramena (podle advrideru klíční kosti) na 195.km (CP2) tedy končí.

Panove, rychlostni prumer Marca Comy v dnesni etape je vic nez 80 Km/h!!! Vcetne tankovani atd a jede podle navigace. Takovej prumer nemam ani kdyz jedu po dalnici do Brna!

HyneKTM 8.1.2010
Dakar je naprosto uzasnej, ale na druhou stranu jsem z nej nejakej lehce zklamanej. Teda ne nad jezdci, to je proste neskutecny co predvadej. Co mi ale zacina chybet je dobrodruzny duch zavodu. Bloudeni, hledani, divocina bez pomoci tisicu prihleizejich divaku. Prez noc postavej novy motory a jede se. Kdyz nekdo rozerve gumu, spoluhrac mu da svoji. Je jasny ze to je vyvoj a komerce, ale proste me to uz vubec nepripomina to puvodni velky africky dobrodruzstvi. Musel sis vozit vodu pro preziti, dost benzinu, naradi. Vyprosteni z pouste trvalo i den, dva. Dneska je vse otazka minut, nebo hodin.
Tohle uz puvodnimu Dakaru nikdo nevrati a znova rikam Argentyna byla nejvetsi chyba organizatoru. Je to tam krasny, vo tom zadna. Trasy a teren urcite tvrdsi nez v Africe, ale....Ale stejne je to podivana.
Coma je netvor, jede jako bejk

frantisek 8.1.0210
Pokud se dakar pristi tyden vrati do Afriky, na tomhle uz se vubec nic nezmeni. Pojede se Tunis, maroko a egypt a to je vsechno, jen ne divocina, v ktery dva dny nikoho nenajdes. Nekde jsem cetl vyjadreni nekteryho z jezdcu, kteryho zvali na truc podnik H. Auriola. A rikal, ze to pro nej nic neni. Ze tohle je fakt to velky, legendarni, ne zavod pro particku kamosu. Myslim, ze kdyz uz jsi fakt super jezdec, zvyknes si na tenhle styl, na ten servis a neni to pro tebe o nic mensi dobrodruzstvi. To co pises, to byl Dakar pred patnacti lety, a ani tam uz mozna ne. Posledni rocniky uz byly uplne stejny, jako ty africky. myslim, ze v mauretanii maj nejaky tymy vybavu, benzin atd jeste dnes. teda mely by, kdyby to nebylo davno rozkradeny. Romantika je pryc, nahradila ji vule, neskutecny jezdecky umeni a touha vyhrat. za kazdou cenu. na druhou starnu je tam furt hromada lidi, co jedou svuj zavod naprosto bez zazemi a

HyneKTM 8.1.2010
Jojo, to vubec nepopiram, asi jsem staromodni. Je to jako v prvnich rocnicich Tour de France. Velky pribehy hrdinu samotaru. Dneska je to boj s penezi. Mas prachy, koupis partu tahounu co dovlecou leadera do cile. Rozpocet profiteamu je 40 milionu eur. Na jednu sezonu, na jeden zavod. Sileny.
Ale jak rikam, je to podivana jako prase.

frantisek 10.1.2010
Omlouvam se, tenhle prispevek bude trochu delsi. Coma vcera dostal penalizaci 6 hod za nepovolenou penalizaci. naprasil ho C. despress, coz jen potvrzuje to, o cem jsme tu psali s hynkem. Ty chlapi jsou sileny touhou po vitezstvi a vsechno ostatni jde stranou. At to Coma udela nebo ne, zene ho tymova strategie. A Stejne tak Despress, kterej je jeste podle me horsi jezdec, nez Coma a tohle byla pro nej super sance, jak si pojistit naskok. fakt trapny a duch staryho Dakaru kvili nejde v horach, protoze uz se nikdy nevrati zpatky. Tady je zprava:

Jak jste včera mohli slyšet během vysílání Eurosportu, během živého přenosu z bivaku se objevil záběr Marca Comy, jak nese zadní pneumatiku.. Vzápětí byl rozhovor s C. Despresem, který říkal něco o tom, že Coma vyměnil kolo nepovoleně. A po reklamě další rozhovor s Comou, který říkal, že nemá zapotřebí dělat takové věci atd.. Na fotce (díky PM na AdvRideru) je Coma během pohovoru s komisaři závodu. Neptejte se, jak je možné takové fotky získat. Prostě to někdo umí

Už tato situace přivedla Comu do problémů a minimálně je to nepříjemné kvůli sponzorům. Prý jim šel ukázat nové kolo, aby to porovnali s video záběry jeho kola na 177.km, jestli měl nebo neměl nové. Ten záběr je tady. Vzhledem k tomu, že Coma jezdí Pirelli (a asi mousse stejné značky) a Despres a ostatní Michelin Desert (a Michelin mousse), tak se také vedou debaty o tom, jestli může comovo kolo vypadat takhle po ujetí stejné vzdálenosti jako Despresovo. A na další fotce je porovnání. Těžko říct, každopádně na 177.km se Coma na šest minut zastavil. Bylo to v oblasti neutralizace, tedy v úseku, který organizátoři vyhlásili jako část, kde se nezávodí. A z toho se odvíjí řada návazných věcí, které souvisí s pravidly Dakaru. A jak jsem včera říkal v televizi, pravidla je dobré znát. Především, podle pravidla 18P2, je autorizovaná asistence povolená pouze vozidlem, které je nahlášeno v soutěži jako asistenční a nevypadlo ze soutěže. Je tam řada příkladů, kdy a kde může a nemůže asistence zasahovat - například může pomáhat po vyjetí ze speciálu a nebo na silnici, pokud vede trasa speciálu a asistenční trasy stejným místem. V místě, kde Coma kolo vyměnil, asistenční trasa nevedla, jinak řečeno - žádné asistenční vozidlo, které nejelo za ním po trase (nejelo, nejbližší asitenční kamion byl hodiny pozadu), tam zkrátka nemělo co dělat. Neutralizovaná část speciálu, byť je to silnice, stále zůstává součástí speciálu a Coma to musel vědět. Asistenční vozidlo tam bylo tedy neautorizovaně = černá asistence. To, že takové asistence mají téměř všichni, to ví každý. Stačí se podívat na kategorii quadů. Asistence místních závodníků stojí za každým křovím. Ale pokud se jedná o piloty v první pětce, tak tohle je opravdu moc. Despres neudělal nic víc, než že v kameře během rozhovoru naznačil nepovolenou výměnu a tím rozběhl mašinérii. Pro Comu zajeli do hotelu, musel vysvětlovat... a výsledek už asi vidíte na webu ASO také - Coma dostal 6 hodin penalizaci!!! Soutěžní výbor rozhodl poté, co zjistili kde přesně Coma vyjel z trati, měli přesný záznam o pozici toho místa a HD záběry z kamery reportérů, které jednoznačně prokázaly že jede na zbrusu nové pneumatice vyměněné na trase soutěže z neautorizované asistence.

Olin Brazina dostal penalizaci 10 hod. nevim za co, napisu pozdeji. Ty vole, tam hazej hodinama na vsechny strany, to snad neni mozny. 3 hodiny dostal i vedouci jezdec ctyrkolek Petronelli, kterej se nasral a nechce pokracovat. Jeho bracha rek, ze kdyz skonci on, skoncej oba. Byli prvni a druhej, myslim.

frantisek 10.1.2010
Jeden z poslednich nasich mohykanu, co jeste neodpadl, tak at mu to vydrzí:
Roman Krejčí

Roman Krejčí zvaný Maňas je dá se říci jedním z největších překvapení letošního Dakaru mezi motorkáři. Skromný motorkář z Frýdku Místku se na letošní Dakar vydal s minimálním rozpočtem ve snaze to zkusit a dojet. Roman musí chtě nechtě přizpůsobit svou jízdu skutečnosti, že si servis jako soukromník zajišťuje převážně sám: Vědět to co vím teď, tak bych pár věcí asi pořešil jinak. Dakarský kit, který jsem si pořídil, není špatný, ale ne dost dobrý na to, aby se s ním jelo na úrovni těch nejlepších. V praxi jsem si přitom vyzkoušel, že jsem schopen jet na hranici první patnáctky a musím říci, že to byl neuvěřitelný zážitek. Jenže k tomu, aby tak člověk mohl jezdit každou etapu, prostě potřebuje odpovídající techniku. Problémy mám zejména s bachratými nádržemi a uchycením navigačních přístrojů. Toto jsem z nedostatku zkušeností podcenil a teď se mi to vrací.

Roman by se rád ve druhé polovině soutěže probojoval do první třicítky nebo alespoň čtyřicítky, kam výkonově určitě patří. Krejčí se zatím soustředí na letošní ročník, o budoucnosti zatím nepřemýšlel: \\\"Dakar není ani pro motorkáře levná záležitost, letošní výsledky napoví a čas ukáže.

Během dne volna bude Krejčí, podobně asi jako většina závodníků odpočívat, i když nejen: \\\"Budu odpočívat, ale také trochu pracovat. Nebo to řekněme tak, že budu odpočívat prací. Je třeba uvést motorku zpět do formy, takže mně čeká něco jako rychlogenerálka. O tom, že je motorka postavena koncepčně špatně jsem se bohužel již přesvědčil, ale teď už s tím nic nenadělám. Občas se zastaví hvězdy z první dvacítky a oceňují, že jsem s tím co mám schopen jezdit tak jak jezdím. To mně samozřejmě těší, protože oni vědí moc dobře, co říkají. I malé detaily hrají na Dakaru obrovskou roli. Co tedy mohl Roman při stavbě motorky udělat lépe? \\\"Začíná to již u širokého sedla. Potřeboval bych širší stupačky, protože teď na nich stojím jen částí boty. Stačilo by změnit pár věcí a byl bych schopen jezdit mnohem lépe

Po sedmi etapách bolí většinu motorkářů snad úplně všechno, jak je na tom Roman Krejčí? \\\"Já jsem celkem v pohodě. Nejvíce mě bolí předloktí a prsty, ta bolest mne budí i z toho krátkého spánku, na který mi zbude čas. Romanovi se nejvíce zalíbilo závodění v rámci užší dakarské špičky: Je to úžasné jet a držet přitom krok s nejlepšími. Předjížděli jsme se navzájem, hledali nejrychlejší stopu, soupeřili i spolupracovali. Je to úplně něco jiného, než jet sám.

frantisek 11.1.2010
Vcera mel na Dakaru problemy Despres. Kdyz jsem videl jeho praskly rafky, nechapal jsem. Prostredkem rafku sla asi 30 cm dlouha podelna prasklina, zhruba v mistech, kde jsou draty. Tvrdil, ze na tom jel asi 200 km. pak mu na cerpacce dal svoje kola Ruben faria, cimz se prakticky odepsal. vyhral Lopez, a moc si to v cili jako chilan uzival, je to fakt dobrej typek. A jede na Aprilii, o ktery jsem si myslel, ze vydrzi tak ctyri etapy. Coma nastoupil a byl druhej, nicmene pro nej uz je to jen o tom, ze se paradne projede. Videl jsem zabery z auta janecka, kdyz se zrakvili. Sjeli do asi 10 m hluboky diky, rana jak prase a v ruchovejch mikrofonech bylo slyset jak rika: ty vole, ja mam zlomenou pater. Nastesti to byl jen obratel a uz je po operaci. Krejci vcera 25, 44 celkove. jede fakt vyborne.

frantisek 11.1.2010
Standa Berkovec komentuje z Dakaru:
Olda Bražina dojela a jeho čtyřkolka šlape, i když není tak úplně spokojen s chodem motoru. Dnes měl Olin malé intermezzo s jednou blondýnkou. Trochu spadla i se svou závodní motorkou do čtyřmetrové jámy. Jako zázrakem přežila, Olda přivolal helikoptéru pořadatelů, motorka byla vytažena a železná žena pokračovala dál v etapě. To nejde vymyslet – to se musí stát Oldovi. Fotografii z jeho mobilu přikládáme. Honza Veselý si iboval, že utržené mezižeberní svaly se mu při této závodní „terapii“ docela hojí. Nezdolný optimista Roman Krejčí mi prozradil taktiku na svoji Yamahu – prý ji občas pohladí po nádrži, polaská… A prý mají spolu dohodu, že to nějak doklepou. Dnes uklepal držák roadbooku, ale nějak to přikurtoval a dojel.

Z blogu TT:
Podle informací, které jsem dostal až v průběhu vysílání Eurosportu a stihnul jsem je říct v komentáři, dostal Olin tu penalizaci za nepovolenou návštěvu doprovodného kamionu (tedy ne toho, který jede vzadu v etapě - toho, kterým se vozí věci do bivaku) během etapy. Konkrétně to bylo za kontakt s Markem Spáčilem (kamion číslo 510, který už byl mimo závod) v neutralizační zóně - tam, kde Coma měnil to kolo. Za to se taková penalizace dává (stejně jako za návrat do bivaku když už člověk odstartoval) ale jak je vidět, někdo dostane 6 hodin a někdo 10. Je to detailně popsané v pravidlech, zkusím to dneska najít. Každopádně - tým podal protest a vysvětlení a dneska se to bude řešit. Olin totiž jen zastavil a zeptal se Marka co se děje že tam stojí a po 30ti sekundách pokračoval bez slezení ze čtyřkolky dál!
Muj koment: rekl bych, ze poradatelum definitivne jeblo! Hlavne jedte, nikde nezastavujte, nikomu nepomahejte, zavodte!! Jde vo prachy!!

frantisek 11.1.2010
Z blogu Anne Steel, to je ta motorkarka, co spadla do studny:
Na 131.km etapy do Copiapa se trasa rozdělovala na dva směry kolem nějakých zřícenin a potom se zase spojovala. Byla to oklika zleva nebo zprava kolem té ruiny. Protože se tam prášilo, vybrala jsem si levý směr, i když už jsem byla v té stopě doprava. Musela jsem přejet takovou vyvýšeninu mezi těmi stopami. Hned za tím kopečkem se přede mnou otevřela 5m hluboká díra o rozměrech asi 2x3m. Neměla jsem rychlost na to, aby se to dalo přeskočit a moc rychle na zastavení. Brzdila jsem a položila motorku na levý bok a vyskočila z ní. Já jsem zůstala ležet na levém kraji té jámy, motorka se bohužel překulila dolů. Naštěstí jsem tam nespadla, protože po těch stěnách bych nahoru nevylezla (.. a protože ta díra byla mimo trasu mezi dvěma stopami, bylo velmi nepravděpodobné, že by jí tam někdo náhodou uviděl). Zastavila jsem nějaké jezdce aby zavolali pomoc (to byli právě ti naši - viz rozhovory z bivaku). Přiletěl vrtulník a já jsem slezla dolů, abych se podívala co se stalo s motorkou. Víceméně se jí nestalo nic. Chtěla jsem jí vytáhnout ale nešlo to. Lidi z vrtulníku mi řekli, že musí počkat na kamion organizátorů, že jí jinak nevyndají. Chvilku to trvalo ale místo kamionu přiletěl vrtulník a v něm byl přímo ředitel závodu Etienne Lavigne. Jako správný hrdina slezl v košili dolů na laně, uvázal mi motorku za zadní část rámu a řekl pilotovi, jak jí má zvedat. Takže jsem mohla pokračovat v závodě - zachránil mě anděl z nebe Mám jen bolestivě oteklou ruku a bolavou nohu.

Chlapi, letosni dakar jede 5 bab. tady jsou jejich profily. Hlavne je zajimavy, co vsechno uz ty zensky absolvovaly, to je vazne mazec:
Na start letošního dakaru se postavilo 5 závodnic. Pojďme se podívat na něco málo informací o nich a jak se jim dařilo do konce 8. etapy…

44 Mirjam Pol z Nizozemska - Honda CRF 450X Dakar. Ve dvaadvaceti letech jela poprvé Dakar 2006 a dokončila ho jako druhá z žen! V roce 2007 se účastnila opět a bylo z toho 48. místo celkově a opět druhá mezi ženami. 2008 se nejelo, ale r. 2009 už si na Dakaru v Jižní Americe dojela pro vítězství! Jinak jezdí motokros a enduro závody.

76 Annie Seel ze Švédska - KTM 525 – Nepochybně jedna z njevětších závodnic s obrovskou vůlí, spoustou fanoušků a vrozenou soutěživostí. Annie z finančních důvodů „zrecyklovala“ dvě svoje starší motorky, vzala z nich nejlepší díly a postavila si “Super Rocket“, se kterou jede letošní Dakar. Účastnice Dakar 2007, Central Europe Rally 2008, Rally faraonů 2008 a spousty dalších, v posledních letech hlavně dálkových soutěží. Na fotce vpravo je vidět, jak je malinkatá.

93 Silvia Giannetti z Itálie – KTM 525EXC - Jen namátkou, r. 2006 Rally faraonů, Tuniska, Maroka – první místo z žen ve všech třech soutěžích. 2007 jediná žena na startu Rally faraonů. Už v r. 2008 přihlášena do Rally Dakar.

100 Christina (Tina) Meier z Německa – Yamaha WR450F. Účastnice kupříkladu Tuareg Rally 2007, 2008 i 2009 (třetí, první a opět první mezi ženami), dále Red Bull Romaniacs 2006, 2007, 2008 a mnoha dalších soutěží. V roce 2008 se měla účastnit svého prvního Dakaru, ročník byl ale zrušen. Minulý rok nastoupila, ale bohužel skončila už druhý den kvůli problémům s technikou.

131 Tamsin Jones z Anglie –Yamaha WR450. Účastnila se například Red Bull Romaniacs 2007 (dokončila jako jediná žena) a znovu v roce 2008 (1. mezi ženami). V roce 2007 také jela již podruhé Tuareg Rally, kterou dokončila jako první ze závodnic. Na Dakar se podle svých slov připravovala celých posledních 6 let.

Strašlivý den asi musel mít irský jezdec Philip Noone na KTM. Udělal navigační chybu a vyjel z trati, vrátil se na 93.km ale dal se špatným směrem a jel v protisměru! Nakonec našel správné místo ale na 12.km, takže celou tu vzdálenost, musel jet znovu. Stane se...





UVOD

Rallye Dakar se pravděpodobně vrátí do Afriky









Rallye Dakar se s největší pravděpodobností vrátí na africký kontinent! Uvedl to ředitel slavného závodu Etienne Lavigne. Podle něj by se Rallye Dakar v Africe mohla uskutečnit již v roce 2011.
25. 11. 2009 10:33 PRAHA
Rallye Dakar se na africkém kontinentě jela naposledy v roce 2007. Jubilejní třicátý ročník se v roce 2008 nakonec neuskutečnil. Den před startem byl zrušen kvůli hrozícím teroristickým útokům. Smrtelnou ránu slavnému závodu tehdy zasadila už na Štědrý den vražda čtyř francouzských turistů v Mauritánii. A definitivní rozhodnutí padlo poté, co teroristé hrozili i napadením konvoje rallye.

Závod se tak v roce 2009 přesunul do Jižní Ameriky. A v Argentině a Chile se pojede i v roce 2010. Možná však už naposledy, neboť ředitel soutěže Etienne Lavigne nevylučuje možnost návratu na africký kontinent. A to již v roce 2011. Oproti předešlým letům by se ale nejelo na západě.

Máme mnoho plánů a jedním z nich je návrat do Afriky. Závod by se ale uskutečnil na východě a jihu kontinentu, prozradil Lavigne na webových stránkách kanadského deníku National Post. Další možností je, že by se místa konání rallye střídala. Jednou by se jelo v Jižní Americe, podruhé v Africe. To je také reálný nápad, dodal Lavigne.

Dvaatřicátý ročník Rallye Dakar se v Jižní Americe uskuteční od 1. do 16. ledna 2010. Na startu by mělo být 184 motocyklů, 138 automobilů a 50 kamiónů.

(zdroj: sport.cz)

První trailer na Dakar 2010
http://www.youtube.com/watch?v=YWoMNLVrgnM&feature=player_embedded

Dakar 2010 - start
Dnes startuje Dakar 2010. 1. etapa z Buenos Aires do Colonu je jen spojovací. Sice všichni účastníci musí ujet 317km, ale nepočítá se jako závod, takže se pojede jen jako zahřívací. Naostro se začne az zítra etapou z Colonu do Cordoby, která má 2 délky. Pro motorky a čtyřkolky 219km a pro auta a kamiony 251km.
Česká účast: Motorky: Roman Krejčí, Martin Macek (3. účast), Dušan Randýsek (3. účast), Jan Veselý, všichni na motocyklech Yamaha a David Pabiška (3. účast, KTM).
Čtyřkolky: Josef Macháček (8.start! Yamaha), Oldřich Bražina (5. start, Polaris) a Martin Plechatý (Yamaha).











3. 1. 2010 17:55 - 3. 1. 2010 23:17 Aktualizováno LA RIOJA
Loprais podle oficiální stránky soutěže na 132. kilometru zapadl a o pár kilometrů později zůstal kvůli technickým problémům několik hodin stát. I druhou etapu vyhrál Rus Vladimir Čagin, Marek Spáčil byl v neoficiálním pořadí devátý a Martin Macík desátý. Do čela kategorie automobilů se posunul Násir Attíja z Kataru.

Obě motocyklové kategorie ovládli Francouzi. Na jednostopém stroji byl poosmé v kariéře nejrychlejší David Frétigné na yamaze, v čele se ale udržel jeho krajan David Casteu s sherkem. Španěl Marc Coma dostal kvůli překročení rychlosti ve vesnici penalizaci 22 minut a klesl z druhého na čtrnácté místo.

Jezdcům nepřálo ani počasí
Nejrychlejším Čechem byl David Pabiška na yamaze díky 26. času, pozici jedničky ale před ním i přes minutovou penalizaci těsně udržel celkově 25. Martin Macek rovněž s yamahou.

Etapa vedla kamenitým terénem a jezdcům nepřálo ani počasí. Vydatný déšť, hustá mlha a kluzká trať se postaraly o řadu nebezpečných situací. Havaroval i Macek, jehož motocykl při nehodě přeletěl přes kamennou zídku a ulomil se mu přední blatník, ale jezdci se nic vážnějšího nestalo.

Na čtyřkolce si pro etapové prvenství dojel Hubert Deltrieu na polarisu, ačkoli kvůli sobotnímu nepovedenému vstupu do soutěže startoval až daleko za lídry. Novým vedoucím mužem se stal Španěl Juan Manuel Gonzalez Corominas s yamahou. Macháček ztratil tři čtvrtě hodiny, přibyly mu i čtyři trestné minuty a klesl do druhé desítky pořadí.

Havárie v pohoří Sierra de Cordoba
Propad českého motorkáře průběžným pořadím zapříčinila havárie v pohoří Sierra de Cordoba, kde Macháček udělal salto, pochroumal stroj Yamaha i svou tělesnou schránku.Podmínky byly v deštivém počasí těžké. Kdybych si pamatoval z loňska, jaké je tam bahno, a ráno přezul pneumatiky, mohl jsem dopadnout líp, řekl Macháček.

Myslel jsem, že se napršená voda z kopců odplaví, ale jelo se na hodně kluzkém povrchu. Asi v šedesátikilometrové rychlosti mi v prudkém klesání motocykl podklouznul, šel kolama nahoru a do kamení, popsal svou nehodu.

Macháček si poničil GPS zařízení a počítač kilometrů, celkem asi šedesát procent signalizačního zařízení. Navíc jsem si pochroumal rameno a narazil žebro. Musel jsem si zkroutit ruku, abych si narovnal šlachy, uvedl.

Na 76. kilometru etapy stál asi dvacet minut a GPS se mu podařilo provizorně opravit. V prvních chvílích jsem se zamýšlel nad tím, jestli má cenu pokračovat. Pak jsem se trochu zmátořil a řekl si, že dojedu do cíle etapy a uvidí seMacháček, jenž se rozhodl v rallye pokračovat

Na trati se dneska dějí věci. Vypadá to, že je to opravdu Dakar, tak jak ho známe. Nejříve špatné zprávy - Jordi Viladoms havaroval na 70km speciálu a podle ASO měl velké bolesti hrudníku. Byl okamžitě převezen do bivaku ve Fiambale, kde ale lékaři nenašli žádné závažné zranění. Každopádně tento španělský (omluva...) závodník zůstává pod lékařským dohledem a závod pro něj končí. Stejná situace je i ve čtyřkolkách - vítěz druhé etapy, francouzský pilot Hubert Deltrieu, měl havárii na 21. km dnešního speciálu. Byl také evakuován do bivaku a je o něj postaráno lékařským personálem a neměl jinou možnost než ze závodu odstoupit. Radovat se dneska určitě bude Cyril Despres, který zajel výborně - 3h a jedna minuta. Díky tomu se posune na první místo před Casteua, který je 10 minut pozadu.
Martin Macek jede celý den na hranici 20. místa, což by bylo dobré pro celkové umístění. Před chvílí se objevil na CP2 (160km) a čeká ho dunové pole. Má zatím ztrátu asi 45 minut na vítěze etapy. O ostatních jezdcích týmu CDT nevíme mnoho, naposledy se objevil Honza Veselý na CP1 na 72. místě a R. Krejčí na 38.km na 34. místě. Další závodníci z ČR - Randýsek a Pabiška jedou pěkně - na 117km jeli na 34. a 41. místě. Ivan Jakeš (SK ale jedoucí za český tým) je na CP3 na vynikajícím 15. místě. Něco se stalo včerejšímu vítězi etapy - Fretignemu, který na CP2 vůbec nebyl a na 117km je na 59. místě.
Obrázek je z webu jednoho z členů AdvRider a možná vystihuje dnešní situaci na trati. Každopádně (a to se klidně vsadím), jeho určitá část bude mezi částí závodního pole platit zcela určitě.

Aktualizace: Martin je v cíli v průběžném 20. čase! Ivan Jakeš dojel nakonec na 17. místě. Fretigne dohání ztrátu a na CP3 jel na 23. místě. Veselý a Krejčí zatím neprojeli CP2. Olin Bražina jel na 117.km na sedmém místě, pětinásobný dakarský vítěz Pepa Macháček se objevil na CP1 na 12. pozici a zatím se neukazuje v hodnocení pozdějších bodů.

Coma dojel 21 minut za Despresem, to je velké zklamání. Ztrácí 42 minut na vedoucího jezdce po dnešní etapě! Problémy jsou i mezi autaři - De Villiers musel zastavit kvůli problémům s motorem a čeká na asistenci.
Mimochodem, Frans Verhoeven na BMW, o kterém jsem psal odpoledne, zajel 11. místo, vzhledem k jeho pozici na dnešním startu to znamená, že pud sebezáchovy odložil do transportní bedny ab.gif Otázka jen je, jestli to jeho technika vydrží. On každopádně ale umí závodit.







Včerejší etapa byla smutnou hned pro několik jezdců. Viladoms měl nehodu ve speciálu a závod pro něj končí, stejně jako pro vítěze druhé etapy na čtyřkolce Huberta Deltrieu. Technické problémy postihly Fretigneho a problémům se nevyhnul ani obhájce vítěztví Marc Coma. Vynikající výkon předvedl Cyril Despres na KTM.
Na trati se v pondělí děly věci. Vypadá to, že je to opravdu Dakar, tak jak ho známe. Nejříve špatné zprávy - Jordi Viladoms havaroval na 70km speciálu a podle ASO měl velké bolesti hrudníku. Byl okamžitě převezen do bivaku ve Fiambale, kde naštěstí lékaři nenašli žádné závažné zranění. Každopádně tento španělský závodník zůstává pod lékařským dohledem a závod pro něj končí. Stejná situace je i ve čtyřkolkách - vítěz druhé etapy, francouzský pilot Hubert Deltrieu, měl havárii na 21. km dnešního speciálu. Byl také evakuován do bivaku a je o něj postaráno lékařským personálem a neměl jinou možnost než ze závodu odstoupit. Z vítěztví se radoval Cyril Despres na KTM, který zajel výborně - 3h a jedna minuta. Díky tomu se posune na první místo před Casteua na Shercu, který je 10 minut pozadu.

„Zaručená“ zpráva ze zákulisí - povídá se mezi piloty a mechaniky, že sice stroje KTM pro nejlepší jezdce mají povinné restriktory, ale jedním dechem se dodává, že přinejmenším někteří z nich nemají objem 690ccm ale 730ccm, což by byla logická kompenzace části výkonu. Nicméně s restriktorem prý jsou problémy s chodem motoru ve vyšších nadmořských výškách... Každopádně - dneska bylo docela vidět, že to tak úplně nerozhoduje.

Informace z bivaku o problémech velkých KTM - Viladoms i Coma měli problémy s karburátory a následně s přehříváním motoru. Viladomsův motor se několikrát zastavil z důvodu přehřátí a během jedno z těch momentů kdy zastavil, právě v nesprávnou dobu a na nesprávném místě, způsobil ztrátu kontroly nad motorkou a pád pilota. Marc Coma měl stejné problémy - několikrát zastavený motor z důvodu přehřátí.








Smůla na letošním Dakaru bohužel české barvy neopustila ani v páté etapě a se závodem se rozloučil náš dosud nejlépe umístěný čtyřkolkář Martin Plechatý. Na stejném místě havaroval i jeden z největších favoritů, David Casteu.
Pátá etapa byla velice rychlá a vedla především po kamenitých pistách, kde se jelo na plný plyn. Technické problémy bohužel neopustily Marca Comu, který jede opravdu výborně, byl v čele s náskokem 10 minut a stahoval svou ztrátu na špičku závodu. Bohužel jeho zadní pneumatika byla proti a musel čekat na svého „nosiče vody“, který mu dal své kolo. To vše znamenalo ztrátu 45 minut a další propad v celkovém pořadí. Etapu vyhrál po skvělém výkonu Francisco Lopez a dovezl tak Aprilii k prvnímu etapovému vítěztví. Zároveň se posunul na celkové druhé místo. Za ním dojel Cyril Despres, který si tak upevnil svou první pozici. Na třetím místě skončil Fretigne na Yamaze. a upevnil si tak svou vedoucí pozici.

Velikou smůlu měl sympatický jezdec na Shercu - David Casteu, který havaroval ve vysoké rychlosti, když v prachu neviděl kámen. Přelétl řidítka a poranil si nohu. Dakar pro něj tedy bohužel končí. Smůla se ale nevyhnula ani našim. Na stejném místě jako Custeau havaroval Martin Plechatý na Quadu Yamaha, který v tu chvíli byl na prvním místě ve čtyřkolkách! I pro něj bohužel závod po zranění končí. Jediným čtyřkolkářem v našich barvách, který zůstal v závodu, je tedy Olin Bražina.

Čeští motorkáři podali slušné výkony. Roman Krejčí dovezl svou Yamahu na 39. pozici, David Pabiška dokončil etapu jako 54., Dušan Randýsek dojel 64. Honza Veselý dojel 83.
Honza jel s obrovským sebezapřením a musel odjet celou etapu ve stupačkách, protože mu jeho zranění nedovolí ani sedět.

KM racing

Velmi krásné a moderní město Antofogasta, které je také hlavním městem stejnojmenné provinci Chile, přivítalo velmi otevřenou náručí účastníky Dakarského šílenství. Bohužel se z příjezdu, na své čtyřkolce, do tohoto etapového města nemohl radovat i Martin Plechatý. Jak víte, měl nehodu a z tratě byl převážen helikoptérou do města Copiapo. Dušan Randýsek byl u Martina po jeho nehodě jako první a prostřednictvím bezpečnostního systému Iritrack, uvědomil pořadatele, který pro Martina vyslal již zmiňovanou helikoptéru. Místo, kde Martin havaroval bylo ve vyschlém řečišti, které ovšem v jedné nepřehledné pasáži mělo tři za sebou jdoucí prohlubně, které byli pro Martina osudné. Ošklivě vypadající nehoda si vyžádala natažené vazivo v rameni a vykloubené rameno. To je již zpět, ale vazy jsou natolik natažené, že neudrží ruku. Martina přivezlo letadlo sem do Antofagasty, kde je nyní s námi. Zřejmě se dohodneme o tom, aby zde přespal pár nocí na hotelu, než seženeme letenku domů, aby se mu mohli věnovat lékaři. Místní, tedy v Copiapo, poválečné zdravotnictví nebudí žádnou důvěru. Bohužel byl Martin s tímto zraněním rychle odbaven v dakarské polní nemocnici, neboť zde byla řada další, bohužel o hodně závažnějších úrazů.

Ivan Jakeš si svou bezchybnou jízdou, která dnes byla plná jemného prachu feš-feš, upevnil místo v první dvacítce v celkové klasifikaci a dle jeho slov to byla vydařená etapa, ovšem plná záludností, zprvu mlhy, poté prachu, kamení a nebezpečných prohlubní. Každopádně mu jeho KTM šlape bez problémů a využívá velmi efektivně pořadí na startu, kdy má před sebou minimum závodníků, kteří by mu prášili, zvláště jezdců na čtyřkolkách. Podotýkám jen, kategorie moto a quad startují společně podle dosažených časů a v pořadí předešlé etapy, totéž platí o kamionech a autech, kteří startují dohromady.

David Pabiška byl právě ve značné nevýhodě z pohledu startujících čtyřkolkám před sebou, což mu prakticky znemožňuje plynulou jízdu v závodě. Jinak Davida na stroji po technické stránce trápí snad výkonový rozdíl mezi 690, kterou startoval v minulosti a současnou 450, ale je to pro něho výzva do budoucnosti. Jinak je David bez problémů, co se zdraví týče.

Dušan Randýsek měl dnes menší nehodu, ale stačil ze svého motocyklu včas utéci, takže to odnesl jen pochroumaný stroj, na kterém bude David Srba a Pavel Bartůněk pracovat až do ranních hodin, aby byl připraven do další etapy. Ještě jednou díky Dušanovi za pomoc Martinovi Plechatému, bude se mu zřejmě čas strávený nad nehodou Martina odečítat v jeho prospěch.








Samotnému startu do etapy předcházela spojovačka. Měřený úsek pak vedl přímo do bivaku na pobřeží oceánu a byl zakončený dlouhým sjezdem s dechberoucími scenériemi, který Cyril Despres označil jako sjezd horskou dráhou. Hned na začátku dolšo k zajímavé situaci, když asi pět jezdců slepě vyrazilo za Lopezem, který špatně odbočil. Coma se otočil hned po několika stech metrech, ale všichni ostatní pokračovali a ztratili zhruba 15 minut. Zaváhání využil Cyril Despres, který si vyjel zajímavý náskok. Coma se ale nevzdal a zběsilou jízdou, kdy dosahoval běžně rychlosti 160 Km/hod si vyjel vítěztví a snížil svou ztrátu na čelo. Na druhém místě dokončil takticky Cyril Despres a zvýšil svůj náskok v čele na 40 minut. Na třetím místě po vynikajícím výkonu skončil portugalec Rodrigues na Yamaze.


Bohužel ani šesté etapě se nevyhnula těžká nehoda, která postihla nosiče vody Marca Comy - Lucu Mancu na KTM 690. Havaroval ve velké rychlosti a v současné době je v umělém spánku ve velmi kritickém stavu s frakturou lebky. Doufejme tedy, že se dá dohromady a nepřidá se k černé statistice Dakaru. Dobrou zprávou je, že Martin Plechatý by měl dnes okolo šesté večer přistát na Ruzyni a rovnou pokračuje na operaci do Motola. Na Dakaru bohužel končí i BMW

Nejlepší z našich byl v dnešní etapě Pabiška na 38. místě, Dušan Randýsek dojel 72., Honza Veselý 78. a Krejčí 86.

Zajímavá je informace, že Knuimanovi bez zadního kola pomáhali na trati lidi od nás. Nejsem si úplně jistý, jestli to je podle regulí ale každopádně nemusel dojet na ráfku celou cestu ale použil asi kolo z nějaké divácké LC4.








Etapa 7

Sedmá etapa byla nejdelší z celé rally. Tuto rychlou a dlouhou etapu vyhrál Despres před Fretignem a a Portugalcem Fariou. Tuto etapu ovšem poznamenal skandál Marca Comy, po kterém dostal penalizaci 6 hodin! Bylo to za to, že údajně během rychlostní zkoušeky přezul pneumatiku u neautorizovaného doprovodu, který je na Dakaru zakázaný. Na tuto skutečnost upozornil Despres na tankovačce. Coma se však stále brání, že něco podobného nemá zapotřebí. Záběry z HD kamery ale ukazují opak.


KM Racing team

David Pabiška si s dnešním testem poradil velmi úspěšně a zvláště si pochvaloval zvládnutí navigace ve složitých dunových polích v tzn.volné navigaci. Do cíle dorazil s pocitem magické půlky, kterou má za sebou. Plánuje ve volném dni výměnu motoru, srdce motocyklu Yamaha WR 450 F.

Dušan Randýsek dnešní test zvládnul bez pádu a technické poruchy a spokojeně si šel lehnout se slovy, Martine, zítra mě nebuď

Etapa 8

Profil etapy č. 8 sliboval zprvu velice kamenitý povrch, později rychlejší prašné úseky a nakonec - protože jsme zpátky v Atacamě, velké duny. Bohužel byl v celém průběhu velký problém s trackingem, kde vypadávali jezdci a zpočátku nefungovalo dobře ani umístění na checkpointech. To se naštěstí celkem srovnalo na CP3.

První část, jak se dalo čekat, hodně potrápila hlavně pneumatiky. Zvlášť v kategorii automobilů měla spousta posádek defekty. Poškození se nevyhnul ani Cyril Despres (startoval dnes z první pozice), který nejen že o kameny roztrhl oba pláště, ale poškodil i ráfky. Na tankovačce mu daroval svoje Ruben Faria, který tím hodně klesl v pořadí, ale i Desprese servis stál nějaký ten čas a začal ztrácet na vedoucí.

Výborně jel norský jezdec Ullevalseter, který se zlepšuje co etapu. Dnes dojel druhý a i celkově se propracovává úspěšně nahoru - momentálně 2. za Despresem. Coma se snažil zapomenout na tu šestihodinovou penalizaci a tlačil co to šlo. A šlo mu to celkem dobře..ještě na posledním CP byl druhý před Ullevalseterem, Fretignem a Despresem. Ale na vítěze etapy, Lopeze z Chile to nestačilo. Ten zvítězil o půl minuty a připsal si 2. etapové vítězství na letošním Dakaru. Posunul se na třetí místo průběžně a na Ullevalsetera ztrácí jenom necelé 4 minuty. Despres v čele celkového pořadí může zatím být celkem v klidu s náskokem 1h20min na druhého Ullevalsetera.

9. etapa
Devátá etapa nepřinesla žádné velké drama. Její začátek připomínal spíš start Erzberg rodea a vítěz měl náskok pouhé 4 vteřiny. Naši tentokrát dojeli kompletní a Roman Krejčí předvedl výsledek z říše snů. Konečně tedy etapa bez špatných zpráv.
Etapu tedy vyhrál Marc Coma 4 vteřiny před Cyrilem Despresem. Na třetím místě dojel Lopez Contardo na Aprilii. Nejlepším z čechů byl tentokrát Roman Krejčí, který předvedl úžasný výkon a dojel na patnácté příčce. Dále pak Pabiška 34., Randýsek 42. a Veselý 66. Celkově je první Despres před Ullevarsetterem a Contardem.

Annie ve studni
Zajímavou historku připravil Dakar pro Annie Sealovou. Ta vyjela s ideální stopy a těsně před sebou uviděla cca 5m hlubokou jámu. Na skok jela moc pomalu a na zabrždění zase moc rychle. Položila tedy motorku a seskočila. Vzápětí dorazil Olin Bražina, který pomohl zavolat pomoc. Nakonec dorazil sám ředitel závodu a pomocí vrtulníku KTM vytáhli. Annie tak mohla s dvouhodinovou ztrátou pokračovat v závodě.

KM racing
David Pabiška dnes při hromadné startu, kdy startovalo vždy 20 motorkářů, měl dobrý nástup a vedl si podle vlastního očekávání, a to i k vzhledem oteklému boku z nehody v minulé etapě, velmi dobře. Poté ale měl problém s volnou navigací a stejně jako Martin Macík ztratil několik minut s blouděním. Vše ale dopadlo dobře a etapa se pro něj obešla bez pádů a technických problémů.

Dušan Randýsek přijel do cíle také v pořádku a to jak po těle, tak s ohledem na motorku. Sám si dnešní etapu velmi užíval a jel si podle své navigace, kde neudělal žádnou chybu. Oprava proražené nádrže a kompletní plasty se zdají být bez závad a tak se dnešní servisní úkony zúžily pouze na pneumatiky a výměnu oleje v motoru.