Test BMW F 800 GS vs. Honda Africa Twin 750 typ RD 04


Čtyři roky jsem šťastným majitelem Hondy Africa Twin 750 a stejně jako mnozí jiní její majitelé si lámu hlavu,jakou motorku si pořídím,až doslouží.V její kategorii se dlouho čekalo na výrobce,který vyrobí následnici trůnu.Nakonec se této role ujali překvapivě konstruktéři od BMW a v kuloárech se začalo proslýchat,že snad nový model řadového dvouválce BMW F 800 GS zaplní mezeru na trhu.Posuďte sami,do jaké míry se jim to podařilo.












Měl jsem to štěstí,že jsem asistoval při koupi předváděcího modelu ze salonu BMW v Erfurtu a následně jej převážel cca 600 km do Brna.Stroj měl najeto 8000km,nad rámec základní výbavy(která neobsahuje prakticky nic),byl vybaven ABS,počítačem,centrálním stojanem,vyhřívanými hefty a laděným výfukem.Při podrobné prohlídce zpracování a zejména při porovnání s vedle stojícími GS 1200,je patrné šetření jak na materiálech,tak i na zpracování.Ale není to nijak zvlášť do očí bíjící .Hlavně je to omluvitelné,neboť cena,kterou výrobce nasadil,je vskutku sociální.Naprostá nehoráznost je ovšem nádobka na brzdovou kapalinu,jejíž držák trčí nesmyslně vysoko z řidítka a za jízky se chová jako bambule,která se stále třese.Nutno ovšem přiznat,že při jízdě motorka nabízí tolik zážitků,že na tuto ohyzdnost rázem zapomenete.Navíc ani není ve vašem zorném poli,takže stačí na ni jednoduše nekoukat.Ale hned doma jsem zjistil,že Touratech už má řešení a dá se velmi decentně schovat.Ale od firmy pověstné svojí precizností mě to rozčílilo.Asi mají s TT tajnou dohodu,co schválně nevychytají,aby TT mohl vydělávat.Zkrátka ruka ruku myje.Obuty měla standardní Battle Wing od Bridgestone,vhodné jen na silnici.
Koupě proběhla naprosto idylicky,dealer měl nachystané všechny papíry pro převoz,převozní značky,pojištění na tři dny,smlouvu,uvařil nám presso a já požádal o zkušební jízdu,kvůli které jsem tam mimo jiné jel.Kamaráda jsem vyzval,ať na stůl vysází kupní cenu(9400 e),ale dealer se podivil,že prý ještě nic nekupujem,tak jaképak placení.Jen si ofotil můj řidičák.
Po nastartování se ozval temný sytý zvuk připomínající spíš nějakého naháče,než enduro.Když jsem najížděl za jedna z parkoviště na silnici, měla mašina tendenci padat do zatáčky a bylo potřeba se trošku prát s řidítky.Na to jsem nebyl z Afriky zvyklý a hned jsem si vybavil Milana z TT,který o tomhle mluvil.Nestačil jsem dát za dvě a musel vyřazovat na semaforu.Neutrál tam padl naprosto přesně a neomylně.Samozřejmě se rozsvítilo veliké N na palubním počítači,kdybych si nebyl jistý.Pak ještě jeden pokus o pád do pravoúhlé pravé točky a už jsem byl na hlavní.Byla tam 70tka a já měl co dělat,abych se do ní po cca třech vteřinách vešel.Oproti AT tahá osmikilo opravdu brutálně.Překvapilo mě řazení.Čekal jsem nějakou syrovou záležitost,křupání,kladení mírného odporu,ale naprostý opak byl pravdou.Marně přemýšlím,jestli jsem se s tak jemným řazením někdy setkal.Moje AT řadí poměrně jemně,ale tohle jsou švýcarské hodinky.Padá to tam samo a na displeji svítí velká čísla právě zařazené rychlosti.To jsem ocenil cestou,kdy jsem se párkrát zapomněl na pětce.Počítač je vůbec fajn věc.Člověk vidí,kolik mu zbývá v nádrži,kromě stupnice je vidět aktuální dojezd,alternativně průměrná a aktuální spotřeba,okolní teplota,průměrná rychlost.Člověku to mj.zpestří dlouhou cestu.Dealer vysvětlil,že při malém množství benzínu v nádrži se nejdřív rozsvítí oranžový symbol pumpy na rychloměru a následně se rozbliká pumpa na počítači.V této chvíli by měly být v nádrži ještě cca 3 litry.Na tento průběh jsem spoléhal a aniž by se cokoli rozblikalo,zastavil se motor.Ale aspoň jsem si vyzkoušel smyk zadním kolem.Posledních 100 km se na ukazateli dojezdu odečítá zrychleně(na velkém GS to tuším probíhá stejně),a protože jsem mašinu poměrně honil,zřejmě se benzín vypařil dřív,než se stihla rozblikat ta pumpa.Takže budoucí majitelé,bacha na to.











Cesta domů vedla v podstatě pouze po dálnici.Proto jsem velmi ocenil výkon.Na AT jsem zvyklý jet cca 120-130 km/h,což je maximální únosná cestovní rychlost.Pak už přestává pohoda,stoupá spotřeba.Je cítit,že Afrika dlouhodobé honění ve vyšší rychlosti moc neprožívá,takže zrychluji jen nárazově,v případě potřeby.Jinak je s ní na dálnici nuda k ukousání,často mě bere spaní.Nové Géeso je úplně jiná káva.Motorka reaguje na plyn i na šestku a tahá za ruce od cca 110 do 200 km/h.Dál jsem to nezkoušel kvůli větru,ale neměl jsem pocit,že jsem jí sáhnul na dno sil.Ze 140-ti na 180-ti jste zhruba za 6 vteřin.Takže s nudou na dálnici je konec.Držel jsem rychlost mezi 130-180km/h a užíval si zrychlení,kdykoli se mi zachtělo.200 km/h jsem jel třikrát a nezaznamenal žádné omezení.Však se píše,že umí ještě o něco víc…Sedlo má 850mm(snížená verze,originál je 880) a při mých 180cm jsem v pohodě dosáhl na zem,snesl bych i to vyšší.To by zhruba odpovídalo výšce mé AT(RD 04 je kapku vyšší než pozdější modely).Tudíž jsem měl nohy v kolenou trošku víc pokrčené,ale stále v přirozené poloze.Sedlo je pohodlné,řekl bych že víc než na mojí Africe.Za celou cestu mě nerozbolelo v zádech(na AT je po dlouhých etapách trošku cítím),zadek bolel neznatelně a to až po cca 400km.Určitě je celkově pohodlnější.Vibrace motoru jsou při všech převodech menší než u AT.Plexi není tak tragické ,jak se na první pohled zdá.Vítr chytá člověk už do prsou,ale mě to kupodivu nevadilo ani při vyšších rychlostech.Až od 180 to začíná být nepříjemné.Ale možná je to můj subjektivní dojem ovlivněný nadměrným přísunem adrenalinu.Plexi je každopádně to poslední,do čeho bych v doplňcích investoval,pokud bych je kupoval postupně.Určitě to chce kryt motoru,kryty páček,padáky,zadní plotnu…TT už vás přesvědčí,bez čeho všeho se neobejdete.Viděl jsem kluka a ten měl měl pěkný šusplech od Grave.
Ale zpět k jízdě.Kvalty jsou naladěny spíš cestovně.Trochu mi to připomínalo bráchova V Stroma 650,ovšem podstatně živějšího.Jednička je celkem dlouhá a nemá ráda úplně pomalou jízdu.Na rozdíl od Afriky se začne cukat poměrně záhy,takže do terénu patrně jen za vydatné pomoci spojky.AT mi vezme i „trialové“pasáže za jedna,jenom plynem.Pěkně pomaličku,klidná síla.O tomhle si můžete na GS 800 nechat jen zdát.Plyn reaguje velice živě na sebemenší pohyb zápěstí.Zkoušel jsem na pumpě jezdit pomalu ve stupačkách a je to celkem věda.Ale zřejmě otázka cviku.Mimochodem,mezi kolena padne pěkně,je subtilnější,lehčí.Na druhou stranu mi přišla míň stabilní v minimální rychlosti a zajímal by mě na ní třeba slalom v blátě za jedna ve stoje a jednou rukou…Když jedete úplně pomalu,na rozdíl od Afriky se s ní musíte trošičku přetahovat,zkrátka má tendenci se překlápět.Afrika líp vede stopu.Při nácviku pomalé jízdy ve stupačkách jsem si zkoušel „prdnout“plynem a doslova skákala vpřed.Takže jízda v terénu bude mít rozhodně jiný charakter než na Africe,která je sice těžší a robustnější,ale klidnější a stabilnější.Doufám,že si budu moct tyhle dohady ověřit co nejdřív na vlastní kůži.
Ale zpět na dálnici.V podstatě jsem nenašel chybu.Ovládání blinkrů je otázka zvyku,akorát vypínač je umístěn v místě,kam palcem nedosáhnu,což mě otravovalo.Ale průměrně vybavený motorkář snad nebude mít problém.Jízda krásně dynamická,pořád dostatek síly zrychlovat, předjíždět.A spotřeba 5,2 l, i když jsem jí dával dost pokouřit.Před Brnem jsem to nevydržel a dal si asi 40km po okreskách.Je trošku tvrději nastavená,ale ani při větších rychlostech mě nerovnosti nerozhazovaly.Do zatáček se jí musí trošku pomáhat,ale nijak extrémně,že by to člověku kazilo požitek z jízdy.Rozhodně se s ní nemusíte prát.Pod plynem pěkně drží stopu,brzdy jsou spolehlivé,přiměřeně ostré.Kvalty jsou delší,takže tam,kde bych jel s AT za tři, jsem jezdil za dvě.I v osmdesáti.Trojka by nestíhala brzdit motorem.Mimochodem,když ve 180 zavřete plyn,začne hned brzdit motorem.Šestka není žádný spořivý „volnoběh“,ale naprosto plnohodnotná rychlost.Je fakt divoká,neklidná,pohyb na plynu se musí hlídat,nebo vám vytahá ruce.Afrika je klidná,pohodová,jde víc na ruku,v zatáčkách jede sama,ani o ní nevíte.Tohle je sportovní náčiní.Chová se podobně jako KTM 990 Adventure,ale je pohodlnější (a hlavně není od KTM?).A je fakt lehounká.Ale dorazila mě spotřeba mimo dálnici.Když jsem sjížděl z dálnice,ukazovala dojezd 205 km,když jsem dojel k domu,bylo tam 220…
Musím popravdě říct,že mě velmi zaujala,probudila ve mně už zapomenuté instinkty a požitek z radikální,ostré jízdy.Když ve mně „chytnou saze“ na Africe,mám po chvíli pocit,že ji týrám.Tahle mašina to takhle miluje a na dno jejích sil nedohlédneš.Afrika je na dlouhé cesty,jako stvořená pro ničím nerušené kochání krajinou,chová se mnohem přívětivěji a je k jezdci na přítulná.Na tuhle je potřeba velmi citlivé pravé zápěstí.A na rozdíl od jízdy na Africe mě přestala zajímat okolní krajina.Jen koncentrace na optimální stopu,chuť jet ještě ostřeji.I přes svoji divokost mě neunavila a já se přistihl,že se mi nechce dát ji do garáže.A to jsem na ní seděl celý den.Skutečně povedená záležitost,nemůžu ji pustit z hlavy.Ale uvidíme,co předvede v terénu.
Vrba